Училище навън - назад към корените, напред към бъдещето

Емилия Найденова Последна промяна на 15 март 2016 в 15:37 2932 0

Обучението сред природата става все по-популярно в Европа. Повече от 40 години след създаването на първото горско училище, разположено в Тексас, САЩ, по методите на Мария Монтесори и довело до създаването на горско училище и в Хайгейт, Лондон, през 1967г., все повече подобни инициативи се откриват в Европа.

Великобритания, Дания, Белгия, Германия, Швейцария са само част от страните, предлагащи обучение на открито. Учейки сред природата, децата прекарват цял ден навън, като по този начин добиват уникален опит и преживявания. Основатели на този тип училища са сертифицирани педагози, еколози и преподаватели в сферата на науката, а у нас за момента Училище в гората се провежда от фондация “Fun in the Mountain” в Смолян.

Чрез обучението на открито децата се свързват с природата, дишат свеж въздух, развиват своите комуникативни умения, въображение и способност да мислят; изграждат своята увереност, но най-важното – естествената среда им носи истинско забавление.

Горската детска градина, предучилище и училище предоставят възможност на малчуганите да прекарат своите детски години в естествена обстановка вместо между четири стени в детска класна стая, да преживяват всеки сезон и промяната на природата от първа ръка.

Между високите дървета те развиват своето вродено любопитство и любов към ученето. По време на заниманията децата участват в огромно разнообразие от дейности, сред които построяване на бърлоги, снимки на листа, създаване на фентъзи светове, готвене в кухни от кал и грижа за околната среда, отглеждане на зеленчуци и посещение на ферми с животни, както и още много възможности за изследване на дивия живот на природата, заедно с опитен персонал.

Преподавателите са добре квалифицирани и със страст към природата и работата с деца, и знаят как да обхващат всички области от детското обучение в една различна, а всъщност естествена среда по практичен начин, който децата обикват.

Защо горските училища са успешни? Все повече горски училище са създавани в различни части на Европа. Нуждата от промяна в образованието във време на огромно технологично развитие е все по-голяма. Досегът с природата е тенденция в образованието, която се развива с бързи темпове.Предизвикателство е да се провокира детското внимание без компютри, телефони и таблети, но не е невъзможно.

Децата имат нужда да играят и опознават природната среда, както техните родители, баби и дядовци са го правели. Освен всичко училищата в гората спомагат за намаляване на затлъстяването при децата. Факт е и, че заради непрекъснатия досег с технологии, децата днес са изгубили връзката с природата още от своето раждане, а това води до различни негативни резултати върху тяхното развитие, като намалено използване на сетивата, хиперактиност и различни физически и психически заболявания.

Успехът на горските училища несъмнено се дължи на необятните възможности, които предоставя природата. Докато в класната стая могат да се доставят голям брой естествени материали, с които децата да работят и да опознават света, то навън всичко е учебен материал. Срещу лошо време са създадени пространства за подслоняване – основна в обучението е безопасността.

Доказателствата за положителните ефекти, които оказва това обучение, са множество, а тенденцията към развитие на все повече училища на открито без всякакви съмнения ще продължи да се развива положително.