Кога дължим потребителска такса
Здравноосигурените пациенти дължат потребителска такса за всяко посещение при личния лекар, лекар-специалист от извънболничната помощ или зъболекар, както и за всеки ден престой в болница не повече от 10 дни за година, припомнят от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) в кампанията "НЗОК за теб".
Размерът на таксата е определен с постановление на Министерския съвет. Тя важи за всички лечебни заведения в страната, независимо дали са частни, държавни, общински или със смесена собственост.
Кой е освободен от потребителска такса
- лицата, чиито заболявания влизат в списъка към Националния рамков договор;
- неработещи представители на семейството;
- хора с увреждания, получени при отбраната на страната;
- ветерани от войните и военноинвалиди;
- задържани под стража;
- задържани или лишени от свобода;
- социално слаби, на които се изплащат помощи;
- хора, които са настанени в социални домове;
- медицински специалисти;
- бременни жени и родилите до 45 дни след събитието;
- онкоболни;
- хора с над 71% намалена работоспособност заради заболяване.
Какво се заплаща при посещение при личния лекар или лекар-специалист?
За 2024 г. потребителската такса при посещение при лекар/лекар-специалист е в размер на 2.90 лв. Лекарят или лечебното заведение са длъжни да издадат касов бон за всяка заплатена от пациента сума.
Дължи ли се такса при издаване на електронна рецепта?
Лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват от лекаря след извършен преглед. За оказаната медицинска помощ здравноосигуреното лице дължи само потребителска такса, освен ако не е освободено от нея. Не е регламентирано да се изисква допълнително заплащане.
Заплаща ли се издаването на извинителна бележка за учениците?
Няма изискване издадените е-бележки за извинение на отсъствията да се отчитат към НЗОК, тъй като не попадат в пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК. Тъй като това е вид административна услуга лекарят може да определи цена за издаването на е-бележката.
Това е информация, която се уточнява от Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката чрез платформа, която не попада в електронната система на НЗОК.
Заплаща ли се издаването на болничен лист?
Издаването на болничен лист не се заплаща.
НЗОК заплаща за дейности по медицинска експертиза, сред които: издаване на първичен и на вторичен болничен лист; насочване за медицинска експертиза към лекарска консултативна комисия (ЛКК); подготвяне на документи и насочване за представяне пред териториална експертна лекарска комисия (ТЕЛК).
Какво се дължи за изследвания в лаборатория?
За извършване на изследвания, предписани от лекуващия лекар, пациентът заплаща такса за вземане на биологичен материал. Тя е на стойност от 2 лв. и се дава за едно посещение в лабораторията, без значение колко са изследванията.
Здравноосигуреният не трябва да заплаща на лабораторията допълнително потребителска такса от 2,90 лв. ако той е заплатил такса за вземане на биологичен материал. В случаите, когато в лечебни заведения, извършващи медико-диагностични дейности, не се взема такса за биологичен материал, пациентът заплаща 2,90 лв.
За изследвания на деца също се плаща такса за вземане на биологичен материал. От заплащане на цена за вземане на биологичен материал се освобождават само лицата без доходи, настанени в домове за деца и юноши, домове за деца от предучилищна възраст и домове за социални грижи.
Какви са таксите при престой в болнично заведение?
Здравноосигуреното лице дължи по 5,80 лв. за всеки ден престой в лечебното заведение. Сумата се начислява за не повече от 10 дни годишно болнично лечение.
Какво заплащаме при посещение на лекар по дентална медицина?
За всяко посещение при зъболекар здравноосигурените лица заплащат потребителската такса е в размер на 2.90 лв.
Денталните дейностите се заплащат изцяло и частично от НЗОК, като за частично платените от НЗОК дейности здравноосигуреното лице дължи доплащане.
Кой контролира отчитането на платената потребителска такса?
За всяка заплатена от пациента сума, трябва да се изисква касов бон от лекаря/лечебното заведение. Контролът по издаването на фискален бон/бележка се извършва от Националната агенция за приходите. За нерегламентирани заплащания може да се подаде сигнал и в районната здравноосигурителна каса (РЗОК), с която лечебното заведение има сключен договор.
Как се подава сигнал при нарушени здравноосигурителни права?
В случай на нарушени права на здравноосигурено лице, свързани с оказаната медицинска или дентална помощ, може да се подаде писмена жалба до МЗ, РЗИ, НЗОК, РЗОК, ИАМН, Омбудсман на РБ.
При установяване на нередности или съмнения нарушения или злоупотреби сигнали се подават в отделите за работа с граждани на РЗОК, приемната на НЗОК (София, ул. “Кричим“ №1) или на тел. 0800 14 800 в здравноинформационния център на НЗОК.