Какво трябва да знаете, ако се лекувате по клинична пътека
Националната здравноосигурителна каса заплаща 267 клинични пътеки, по които могат да се лекуват общо всички диагнози без психиатрия. Почти няма заболяване, за което фондът да не предлага лечение.
Всички клинични пътеки се договарят между Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и Българския лекарски съюз (БЛС). Те са описани подробно в приложение към действащия Национален рамков договор за медицинските дейности (НРД за МД) 2023 – 2025.
Какво представлява клиничната пътека?
Във всяка клинична пътека са описани съответните диагностични и лечебни медицински дейности – изследвания, предоперативна подготовка, операция, лечение в болница, минимален болничен престой.
Важно! Минималният болничен престой не означава престой, след който трябва да бъдете изписан от лечебното заведение. Ако например е записано, че клиничната пътека включва три дни болничен престой, това означава, че трябва да останете в болницата минимум три дни (в противен случай тя няма да ѝ бъде заплатена от НЗОК). Но, ако се налага по-продължително лечение, оставате там до пълно излекуване. След изписването от лечебното заведение, имате право на два контролни прегледа. От болницата ще Ви издадат документ „епикриза“, който трябва да предоставите на личния си лекар, защото той ще продължи да наблюдава Вашето здравословно състояние.
Какво трябва да направите, за да се лекувате в болнично лечебно заведение по клинична пътека?
Личният ви лекар или специалистът по профила на заболяването ще направят преценка дали трябва да бъдете хоспитализирани и ще ви предоставят съответното направление за хоспитализация.
Документът е валиден в срок 30 дни от датата на издаването му и дава право да се лекувате в избрано от вас лечебно заведение за болнична медицинска помощ на територията на цялата страна.
НЗОК заплаща за медицинските изделия, прилагани в болничната медицинска помощ, ако те са включени в т.нар. „Списък с медицински изделия, които НЗОК заплаща в условията на болнична медицинска помощ“. Списъкът е публикуван на сайта на НЗОК.
Най-подходящото медицинско изделие се определя от лекуващия лекар. В зависимост от типа/вида на поставеното медицинско изделие, стойността на което се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, НЗОК заплаща на лечебното заведение съответната сума до стойността, посочена срещу всяка една позиция.
Ако пациентът поиска да му бъде поставено по-скъпо медицинско изделие, той доплаща сумата над тази, осигурена по Здравна каса. Болницата задължително издава финансови документи, в които е посочено за какво е плащането. Сумата, която се заплаща от НЗОК, се превежда на лечебното заведение, а не на пациента, след като вложеното медицинско изделие се отчете по определен ред.
НЗОК превежда сумите за медицинските изделия на лечебните заведения за болнична помощ, а не на пациентите.
В някои клинични пътеки са включени и скъпоструващи медицински изделия, които също НЗОК заплаща: сърдечна клапна протеза, съдова протеза за гръдна и коремна аорта и дистални съдове, стентове, ставни протези за тазобедрена и колянна става, кохлеарни имплантанти, постоянен и временен кардиостимулатор и др.
В други клинични пътеки могат да ви бъдат приложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща и те трябва да бъдат за ваша сметка, ако се подложите на лечение. Такива, например, са очна леща, лапароскопски консумативи, биологично тъканно лепило, медицински изделия за робот асистирана хирургия, апарати за сънна апнея и други.
За тези медицински изделия лечебното заведение и лекуващият лекар са длъжни да ви информират.
Ако не сте включени в плановата хоспитализация за лечение по клинична пътека?
При липса на капацитет за планова хоспитализация, болницата изготвя листа на чакащи, а здравноосигурените, включени в нея, получават пореден номер и дата за постъпване в болница.
Какво заплащате като здравноосигурени за лечение по клинична пътека?
Здравноосигуреното лице дължи (ако не е освободено от това) само потребителска такса – по 5.80 лв., за всеки ден болнично лечение, но за не повече от 10 дни годишно.
Информация за клиничните пътеки, медицинските изделия и скъпоструващите консумативи в болничната помощ по клинична пътека може да намерите на сайта на НЗОК.
Подробна и актуална информация може да получите и на тел. 0800 14 800.