''Дай да те пишем по НОИ и ела да си вземеш кашкавала''. Отчита ли санаториумът в Баня фиктивни пациенти?
Специализираната болница за рехабилитация в град Баня е отчитала фиктивни пациенти. Ръководството лекувало по документи персонала срещу кашкавал и салам, разкри разследване на Нова телевизия.
Санаториумът е към здравното министерство и приема пациенти по програми на НОИ и по клинични пътеки. Данните сочат, че миналата година с пари от осигуровките ни там са лежали около 3 500 души. Голям процент от пациентите не са били реални, твърдят бивши и настоящи служители.
„Пишат документи все едно сме почиващи, а ние ходим на работа. След седем дни се подписваме, че вече излизаме от клиничната пътека и ни връчват по 1,6 кг кашкавал. По НОИ е по-скъпа процедурата и фактически на нас ни даваха по 8 кг и половина кашкавал”, разказа бившата служителка Бояна Кандилева.
„Имало е и случаи, когато сме били по НОИ, да ни се предлага освен кашкавала, и пилешки шишчета”, признава работещ в болницата рехабилитатор.
„Два пъти ме водиха по НОИ и един път – по клинична пътека. Първият път взехме шпеков салам, кашкавал, луканка. Аз взех салам и кашкавал, без луканка”, разказва друг служител на болницата.
„Поне два пъти съм минавал по клинична пътека”, разказа Николай Чакъров, бивш рехабилитатор.
Управителката Божана Иванова също е била пациент на санаториума по клинична пътека фиктивно, без да ползва процедури.
Мъжете, които правят разкритията, крият лицата си, защото са настоящи служители в санаториума в град Баня. Желаят да бъдат анонимни, защото са сигурни, че ще останат без работа. Разказват, че през годините многократно са принуждавани да лежат фиктивно - по клинични пътеки и програми на НОИ. По документи, в единия случай почивката била по 7 дни, а в другия - по 10. Твърдят, че болницата получавала държавни пари за неосъществените спане, храна и процедури, а на тях им давали кашкавал или салам в замяна.
„Идва главната сестра, казва: „Дай си личната карта, да може тук да те пуснем по клинична пътека или по НОИ. След седем или десет дни ела да се подпишеш и да си вземеш кашкавала". През другото време ние сме на работа. Няма как да правим процедури, докато сме на работа. На няколко пъти съм взимал кашкавал заради клинична пътека, няколко пъти съм взимал кашкавал двойна порция заради фиктивно присъствие по НОИ в санаториума”, разказа действащ рехабилитатор.
По думите на служителите с фиктивните почивки се занимавала не само главната сестра, но и преките ръководители.
„Шефът Иванов ме записа по НОИ. Два пъти съм влизал по НОИ. Първия път ни взеха личните карти, отидохме и се подписахме, че сме били по НОИ. Те ме пишат по пътека, а аз си работя”, разказва действащ рехабилитатор.
Николай Чакъров също е получавал кашкавал години наред. Половината му стаж минава като рехабилитатор в болницата. Не помни колко пъти е записван като фиктивен пациент.
„Просто нямам спомен през годините колко пъти сме минавали по този път. В близките две-три години, поне два пъти съм минавал по клинична пътека. Получаваш кашкавал и салам”, разказва Николай Чакъров.
Въпреки че по закон за прием по програма на НОИ или по клинична пътека се изискват медицинско направление, удостоверение, доказващо заболяване и още допълнителна документация, от служителите се искало само да се подпишат и да си вземат кашкавала.
„Всичко е подготвено предварително от главната сестра или от ръководството. От пациента, де факто служителя, не се изисква нищо. Просто подписвате епикризата, която ви дават, без да знаете от какво сте се лекували, какви процедури са ви изписани и т.н”, разказва Чакъров.
„Никога не сме знаели в коя стая сме настанени, с каква диагноза сме пуснати, нито пък сме знаели какви процедури правим. Никой от нас не е подготвял документи, нито знае какъв е наборът от документи. Всичко е ставало автоматично, без ние да знаем. Просто казват, готово. Документите са приготвени, пътеката е пусната, НОИ е пуснат, просто се подпиши, че си направил процедурите”, разказва служител на болницата.
Версиите на ръководството били различни. Едната, че с парите, които постъпват от НОИ и Здравната каса ще се направи ремонт на базата. Другата, че заради пандемията не може да се запълни нужният лимит от пациенти.
„Мен лично два пъти поне ми се е случвало да бъда заставян. Главната сестра минава да свърши тази работа. Ако се опиташ да се противопоставиш, има варианти да останеш без работа, да бъдеш уволнен”, разказа Николай Чакъров.
Случвало се е и в една и съща година, един служител да се лекува фиктивно три пъти, разказва дългогодишната бивша служителка на болницата Бояна Кандилева. Работила е в санаториума 26 години.
„Всяка година съм лежала фиктивно, понякога по 2 пъти, а понякога и по 3 пъти”, казва Бояна Кандилева. По думите ѝ не се е случвало да минават проверяващи.
Бояна твърди, че е имало случаи, в които накрая на фиктивния ѝ престой са фалшифицирали подписа ѝ.
Част от персонала пък въобще не е бил уведомяван, че лежи по документи, твърди един от настоящите служители в болницата.
„Имало е случаи когато на наш колега му се налага да се лекува и когато започва лечението, се оказва, че в базата данни, излиза, че в момента се лекува в санаториума”, разказва рехабилитатора.
По време на фиктивния престой ръководството пускало фиктивни отпуски, твърди още служителят.
„В последно време започнаха да се пускат едни отпуски, когато някой е по НОИ, пуска се фиктивно отпуска и просто следващата отпуска, която не е реална, просто не се описва и не се ходи на работа”, разказва рехабилитаторът.
Димитър Шопов е с 20 години стаж в санаториума. Разбрал, че за пореден път е фиктивен пациент, след като на изборите миналото лято се оказало, че трябва да гласува в болницата, а не в училището в града. Твърди, че след като отказал да подпише документите на финала на престоя, управителката го е съкратила.
След разговор с управителката Димитър пише жалби до НОИ, Здравната каса, омбудсмана и Комисията за защита на личните данни. Проверките установили нарушения в алгоритъма на лечението и почивката на Димитър била анулирана. Управителката на санаториума обаче твърди, че е освободила мъжа от работа, защото я заплашил с убийство. Отрича твърденията и на останалите си колеги.
„Това са служители, които явно имат някакво огорчение от това, че са си тръгнали оттук. Нарушенията са пак казвам, чисто фактически грешки, по отношение на неразписана процедура или неспазен час за процедура”, заявява Божана Иванова. Твърди, че болницата никога не е имала проблеми с липса на пациенти.
Според справка от здравното министерство през 2021 г. в санаториума в Баня са лежали 3 306 пациенти. За тях болницата е получила 1 499 306 лв. От НОИ са превели по сметката на здравното заведение 98 000 лв. за лечението на 184 пациенти.
Директорката на института в Пловдив обясни, че са открити нередности при лечението на четирима служители от санаториума в Баня. По закон всеки, който желае да се лекува по програма на НОИ в болница в областта, трябва да подаде документи лично в дирекцията в Пловдив.