Пиенето у дома е новото излизане - как влияе пандемията на алкохолните традиции по света
Пиенето у дома е новото излизане навън, показва репортаж на ДПА за навиците на различните нации по време на пандемия.
Французите обичат да се запасяват с вино във времена на криза, германците - с тоалетна хартия: това са само част от митовете, появили се през тази глобална здравна криза. И все пак Германия съвсем не е единствената страна с празни рафтове в отдела за тоалетна хартия в супермаркетите, а продажбите на френско вино са спаднали. Когато става дума за коронавируса и алкохола, нещата невинаги са ясно очертани.
Най-големият шок в Германия, свързан с алкохола, несъмнено е отменянето на прочутия Октоберфест, бирения фестивал в Мюнхен. Но по време на коронавирусната криза немците купуват повече от обикновено алкохолни напитки от магазините. Според базираната в Нюрнберг компания за пазарни проучвания GfK от края на февруари до края на март са продадени с цяла една трета повече бутилки вино в сравнение със същия период през 2019 г. Има и повишение с 31,2 на сто в продажбите на спиртни напитки като джин или шнапс спрямо предишната година. Експертите обаче отбелязват, че ръстът на търговията на дребно се компенсира от загубите в продажбите в гастрономическия сектор. Така че тези, които не могат да пият в ресторанта или бара, вероятно просто го правят у дома.
Според няколко социологически агенции продажбите на водка на места в Русия е нараснало изключително много. Това развитие поражда известна загриженост. Например Султан Хамсаев от организацията "Трезва Русия" казва: "Не трябва да допускаме този опасен вирус да стане причина за други заболявания". В миналото е имало неколкократни опити за контрол върху проблема с алкохола в страната. Бившият съветски президент Михаил Горбачов безславно се провали навремето с такава кампания и до днес мнозина руснаци все още го мразят заради забраните, които се опита да наложи.
В Южна Африка обаче политиците възприемат тъкмо този подход: в борбата срещу коронавируса националната забрана върху алкохола и цигарите е съпътствана от строг петседмичен полицейски час. Често има инциденти с кражби на алкохол от магазините в страната. Хората - млади и стари - опразват цели магазини. Черният пазар също процъфтява: чрез чат групи можеш да получиш незаконни доставки от вино, уиски или цигари на завишени цени. Въпреки това полицията смята, че забраната е успешна. Министърът на полицията Бхеки Селе дори предложи ограниченията върху продажбите да останат и след пандемията.
Според медийни публикации черният пазар процъфтява и в Индия, където магазините за алкохол и баровете са затворени в голяма част от страната. В най-южния щат Керала централен "горещ телефон" за помощ е регистрирал изключително голям брой обаждания от хора, отчаяно желаещи да се сдобият с алкохол. Всъщност продажбите на спиртни напитки са важен източник на приходи за много щати, осигуряващ средства, които сега те могат да използват в борбата срещу коронавируса. Затова в много щати искат отново да продават алкохол.
От друга страна във Франция, която е тежко засегната от вируса, има слаб интерес към забрана на алкохола. Аперитив от чаша вино е част от културното наследство на страната. Въпреки това продажбите на алкохол в супермаркетите са спаднали с цели 16 процента през първите 12 дни от въвеждането на карантината, сочи проучване на института за пазарни проучвания "Нилсен" от началото на април. Според изследването шампанското е особено силно засегнато - продажбите му са намалели с 52,5 на сто през този период.
В съседна Испания също няма правителствени мерки за ограничаване на потреблението на алкохол. В мегаполиси като Мадрид, Барселона и Севиля вече не е възможно да отидеш на бар за "aperitivo", така че е много по-вероятно хората да пият у дома. Според изследване от началото на април на списанието за търговия "Инфортейл" (Inforetail) продажбите на бира са скочили с близо 80 процента само за седмица, а на вино с цели 60 на сто.
Да се празнува в петък вечер с приятели в бар - "sextou", е класическа част от живота в Бразилия. Но срещите на чаша кайпириня - коктейл, за който се твърди, че е създаден като лек срещу испанския грип, сега са възможни само чрез виртуални събирания по интернет. В резултат продажбите на алкохол в супермаркетите в Рио са по-високи дори отколкото по време на карнавала, сочи съобщение на новинарския портал G1.
Световната здравна организация предупреди да не се приписва на алкохола някакво свойство, предпазващо от коронавируса. Това е "опасен мит", който съществува по света, казва СЗО. Погрешно е да се вярва, че "консумацията на алкохол с висок градус може да убие вируса на COVID-19; това не е така". Напротив потреблението на алкохол отслабва имунната система, а също се свързва с множество болести, които могат да направят човека по-податлив на коронавируса. /БТА/