''Ей с'я щи осветя лентътъ''! Не, снимането на влакове не е забранено
През последните дни един видеоклип стана основната обсъждана тема в железничарските форуми. Случката е от миналия четвъртък. Тогава железничар напада и отнема смартфона на турист, който е избрал за дестинация не Бетономорието, а живописната жп спирка Бъзовец. Защо ли? Просто защото сънародникът ни, Калин Йорданов, който се е върнал от чужбина, за да прекара лятната си отпуска у нас, е решил да извърши "чудовищно престъпление" - снима преминаващ жп влекач.
"На спирка Бъзовец чух приближаващ се влак и реших да го снимам. Служител на Национална компания "Железопътна инфраструктура" ми изкрещя да не снимам, но аз продължих, тъй като бях на обществено място, а там такова изискване няма. Секунди след това въпросният служител се нахвърли върху мен и събори телефона ми на земята. В това време и другите двама от влекача се присъединиха, като машинистът дори извади и метална тръба. След като не успях да си взема телефона, бях принуден да се кача с тях до следващата спирка - гара Кръстец, където сагата продължи още 4-5 часа", разказва Калин Йорданов.
Служителят на НКЖИ на име Светомир Минчев го напада и насила му отнема телефона. Преди това с бодра крачка и боен вид му подвиква:
''Ей с'я щи осветя лентътъ''!
Видеото, което е заснел, е изключително впечатляващо. Ето го.
След като въпросният железничар се развихря, явно неразбирайки, че смарт устройството продължава да записва, стават факт още няколко любопитни записа. На единия Светомир сам си признава, че е "изпрал няколко пъти" туриста Калин. А на другия, негов колега с благ глас заявява:
"Не мога да ви разбера вас, папараците, какво толкоз ви е кеф да нарушавате правилници, закони и т. н. Иначе много се ежите в нета."
Въпреки че въпросният турист нито е папарак (фотограф, който следи и скрито снима известни личности с цел сензация, шантаж или лично облагодетелстване), нито нарушава каквито и да е закони и наредби.
Жепейците обяснили на Калин, че не може да снима на основание НАРЕДБА № 58 от 2.08.2006 г. за правилата за техническата експлоатация, движението на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт и Постановление № 181 от 20 юли 2009 г. за определяне на стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност. В тези норми обаче няма нищо подобно. Всеки може да снима влакове и жп инфраструктура когато и където си поиска, стига да са спазени изискванията за безопасност. А именно при заснемане да не се навлиза в сервитута на железопътната линия. Нещо, което пострадалият от железничарското самоуправство турист не е направил.
Ето и факсимиле с разяснение по този повод на генералния директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски.
Според Конституцията на Република България "никой не може да бъде следен, фотографиран, филмиран, записван или подлаган на други подобни действия без негово знание или въпреки неговото изрично несъгласие освен в предвидените от закона случаи", но в Закона за авторското право и сродните му права има следния текст:
Чл. 13. (Изм. - ДВ, бр. 25 от 2011 г., в сила от 25.03.2011 г.) (1) Авторското право върху произведение на изобразителното изкуство или произведение на фотографията, представляващо портретно изображение на друго лице, принадлежи на автора на произведението. За създаване на такова произведение се изисква съгласието на изобразеното лице.
(2) Съгласие по ал. 1 не се изисква, когато:
1. изображението е било направено в хода на обществената дейност на изобразеното лице или на публично или обществено място;
2. изображението на лицето е само детайл в произведение, показващо събрание, шествие или пейзаж;
3. изобразеното лице е получило възнаграждение, за да позира, освен ако между автора и изобразеното лице е било уговорено друго.
(3) За използването на произведение по ал. 1 между автора и изобразеното лице могат да се уговорят условия.
OFFNews потърси позицията и на НКЖИ за грозната случка жп спирка Бъзовец.
Оттам обясниха, че строго осъждат поведението на служителя на компанията и че от него са изискани.
"На същия ще бъде наложено дисциплинарно наказание за уронване престижа на компанията", посочват още от релсовата компания.
В същото време от пресслужбата на НКЖИ изпращат меко казано странен отговор на въпроса ни "Какви мерки са предприети спрямо него и колегите му, които на практика са му съдействали за отвличане и незаконен арест на снимащия турист?", в който се говори за "неправомерни действия" от страна на пострадалия.
"Бихме искали да уточним, че изземването на телефона от страна на въпросния служител е неправомерно. Твърдението Ви, че другите служители от моторния влекач „на практика са му съдействали за отвличане и незаконен арест на снимащия турист“ не отговарят на действителната обстановка. Г-н Калин Йорданов сам се е качил на машината, което е неправомерно действие от негова страна, тъй като външни лица нямат право на достъп до специализираните машини на ДП НКЖИ. Стигайки до гара Кръстец, служителите на гарата са извикали полиция. И двете страни са дали обяснения пред полицейските служители."
От компанията не коментират нито факта, че колега на Калин Йорданов е тръгнал с метален прът към туриста, нито записаната на смартфона реплика "едва се сдържах да не го наритам".
Все пак от НКЖИ заявяват и че за недопускането на подобни ситуации, са предприети действия за провеждането на извънреден инструктаж на служителите на Железопътна секция – Горна Оряховица.
Това обаче едва ли е достатъчно. OFFNews разговаря с трейнспотъри (хора, чието хоби е снимането на влакове), които твърдят, че подобни проблеми изобщо не са изключение, а сравнително честа случка в цялата страна. Според тях железничари и понякога полицаи им пречат единствено у нас, докато в чужбина подобни скандали са невъзможни.
Абсурдното в случая е, че трейнспотърите и самоорганизираните туристи, обикалящи села и паланки са най-големите фенове на железниците ни, въпреки печалното им състояние. Нито БДЖ, нито НКЖИ биха могли да съществуват без многомилионната държавна субсидия, изплащана от данъците на българските данъкоплатци, огромното мнозинство от които изобщо не се возят на влак. Какво остава обаче, ако и най-върлите симпатизанти на този вид транспорт получават такова отношение?