Столична община бави делото за цената на билета
Столична община още не е предоставила цялата административна преписка по решението от април на Столичния общински съвет, с което бяха приети промени в наредбата за пътуване с градския транспорт.
Решението беше атакувано в съда от неправителствени организации и граждани още през май месец. Според указанията на съда общината трябва да предостави преписката по приемането на промените в наредбата и решението на СОС. Това обаче не е сторено към момента, което пък бави насрочването на делото.
Сред жалбоподателите е и "Сдружение за законодателни оценки и законодателни инициативи", което успешно атакува наредбата за новите цени на винетките. В жалбата срещу решението на Столична община се посочва, че в Закона за автомобилните превози изрично е записано, че СОС е компетентен да определя само цените за таксиметровите превози на територията на общината. От сдружението посочват, че наредбата на общината не може да урежда основни положения, които са уредени със закон и напомнят, че цените на останалите услуги се формират при свобода на договаряне, конкуренция на пазара и търговските практики.
Втория пункт, по който от сдружението атакуват наредбата, са основанията за издаването ѝ. Според решението на СОС основанието е разпореждането с имущество на общината, но на практика имуществото на градския транспорт принадлежи на самите транспортни дружества, "което означава, че само те и единствено те могат да издават актове по управление на това имущество."
Според сдружението също така липсва финансова обосновка и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз, каквото е изискването в Закона за нормативните актове. Това от своя страна е съществено нарушение, което е самостоятелно основание за отмяна, се посочва в мотивите. Атакуват се и текстовете, с които СОС възлага на кмета за делегира правомощия на длъжностни лица на служителите дружество. Става въпрос за контрольорите, които на практика издават наказателни актове от името на кмета.
"Столичният общински съвет няма правото да придава такова качество на лица от частно дружество, каквото безспорно е Центърът за градска мобилност, с наредба и то в противоречие на Наказателния кодекс и на Закона за административните нарушения и наказания", се посочва още в жалбата. С нея се оспорва и възможността полицаи да придружават контрольорите, тъй като това е в противоречие със Закона за МВР.