Заради кризата с безопасността: Шефът на 'Боинг' напуска поста
Главният изпълнителен директор на "Боинг" Дейв Калхун ще напусне поста до края на годината в рамките на мащабни промени в управлението, предизвикани от кризата на самолетостроителя с безопасността. Тя достигна връхната си точка от взрива на панел във въздуха на самолет 737 MAX през януари, съобщи Ройтерс.
Калхун обяви, че е взел решението да се оттегли сам.
"Това беше моето предизвестие, че в края на тази година планирам да се пенсионирам", каза Калхун пред CNBC.
И обясни, че е искал да остане до края на годината, за да се справи с проблемите с качеството.
Председателят на борда на директорите Лари Келнер и шефът на търговския отдел на компанията Стан Дийл също напускат. С промените "Боинг" се опитва да овладее безбройните проблеми, които разклатиха доверието в емблематичния производител на самолети.
Инцидентът от януари е последният от поредицата кризи, свързани с безопасността, които се отразиха върху доверието на индустрията в самолетостроителя и възпрепятстваха способността му да увеличи производството. 66-годишният Калхун беше назначен за главен изпълнителен директор след няколко катастрофи през 2018 и 2019 г., при които загинаха близо 350 души.
Непосредствено след взрива на панела на 5 януари ръководителите на авиокомпаниите изразиха подкрепа за Калхун, но тези добри чувства се изпариха след производствените забавяния и след като регулаторните органи подробно описаха проблемите с качеството в ключовия производствен център в Сиатъл.
Някои инвеститори заявиха, че раздвижването няма да е достатъчно, за да се справи с тези постоянни проблеми. Акциите на "Боинг" загубиха около една четвърт от стойността си след инцидента. В понеделник те затвориха с ръст от 1,4%, което е по-малко от достигнатите по-рано през деня върхове.
"Нуждаят се от нещо повече от разтърсване на ниво главен изпълнителен директор и председател на борда... Те просто са парализирани и това влияе на решенията. Ще отнеме малко повече време "Боинг" да се оправи", каза Робърт Павлик, старши мениджър в Dakota Wealth.
Компанията е в прицела на федерални разследвания и американските власти ограничиха производството, докато "Боинг" се опитва да отстрани проблемите с безопасността и качеството. В момента се водят преговори за закупуване на бившето дъщерно дружество Spirit AeroSystems в опит "Боинг" да получи по-голям контрол върху веригата си за доставки.
Майкъл О'Лиъри, ръководител на ирландската авиокомпания Ryanair, която е основен клиент на "Боинг", заяви в понеделник, че авиокомпанията приветства "крайно необходимите" промени в ръководството на "Боинг", като нарече сътресенията добри за клиентите на самолетостроителя.
Главният оперативен директор Стефани Поуп е назначена да ръководи Boeing Commercial Airplanes, считано от понеделник.
Стив Моленкопф, бивш главен изпълнителен директор на технологичната компания Qualcomm пък става временен председател на борда и ще ръководи търсенето на следващия главен изпълнителен директор. Източник на Ройтерс съобщи, че Моленкопф ще участва в планираните срещи с главните изпълнителни директори на американски и чуждестранни авиокомпании.
Регулаторните проверки разкриха тревожни проблеми, които накараха инвеститорите и клиентите да загубят доверие в емблематичния производител. В доклада на Националния съвет по безопасност на транспорта на САЩ за инцидента с Alaska Air се посочва, че избухването на панела е било причинено отчасти поради това, че няколко болта са били махнати и не са били заменени - и не е имало документи, в които да е описано какво се е случило с тези болтове.
След инцидента FAA ограничи производството на "Боинг" до 38 самолета месечно, но миналата седмица финансовият директор Брайън Уест заяви, че то не е достигнало тази цифра. Той добави, че през това тримесечие производителят на самолети е изразходвал повече пари от очакваното.
Миналата седмица група изпълнителни директори на американски авиокомпании поискаха срещи с директорите на "Боинг" без Калхун, за да изразят разочарованието си от инцидента с Alaska Airlines и от управлението.
Анализатори и инвеститори определиха сътресението като положително за компанията, но подчертаха, че много зависи от наследника на Калхун и от промяната на културата на компанията отгоре. Представители на работниците подкрепиха това мнение и настояха за по-голямо участие в управлението, след като един от ключовите профсъюзи започва преговори за сключване на договор.
"Животът ни е заложен на карта и точно затова търсим място в управителния съвет. Твърдо вярваме, че нашият глас и гласът на инженерите трябва да бъде чут на най-високо ниво в процеса на вземане на решенията", заяви Джон Холдън, президент на Международната асоциация на машинистите и авиокосмическите работници, която представлява работниците от района на Сиатъл.
Юнайтед декларира подкрепата си "Боинг" и очаква с нетърпение да работи с компанията по време на прехода в ръководството". Delta също обяви, че "ще продължи да бъде тясно ангажирана с "Боинг".
Някои предположиха, че главният изпълнителен директор на Spirit AeroSystems Патрик Шанахан, бивш изпълнителен директор на "Боинг" и представител на американското правителство, който сега е натоварен със сложна сделка, е възможен наследник на Калхун.
"Единственият приоритет на Шанахан остава изграждането на култура на безопасност" в Spirit", заяви говорителят Джо Бучино.