OffNews.bg

Войната в Украйна - пример за любов към Русия. Щастието на Отечеството е по-скъпо от живота

От 1 септември в руските училища ще има допълнителен урок през седмицата, наречен "Говорим за важни неща". Като част от "защитата на руското общество от деструктивни информационни и психологически влияния" и "укрепването на традиционните духовни и морални ценности на Русия", учителите ще учат възпитаниците си на патриотизъм и любов към родината.

Специално за инициативата "Разговори за важното" във всяко училище ще бъде създадена нова длъжност: педагогически съветник на директора, който ще отговаря за "работата с учениците и педагогическия персонал". Министерството на образованието вече е похарчило 22 млн. рубли за разработване на интерактивни материали за допълнителни уроци.

"Важные истории" разгледа сценариите и методическите материали за учителите за новите уроци по патриотизъм: те обясняват на децата, че войната в Украйна е за "защита на хората от Донбас, които са тормозени и потискани от киевския режим", "жителите на ДНР и ЛНР са руснаци, затова е важно да се върнат в Русия" и "руските военни са герои".

Ето какво още ще трябва да учат учениците всяка седмица по време на войната в Украйна и какво мислят учителите и родителите за "Говорене за важни неща". Имената на героите в текста са променени от съображения за сигурност.

Не е страшно да умреш за родината

В уроците за първите два класа учителите трябва първо да внушат на децата любов към природата на Русия, тъй като тя е "израз на любов към родината" и "част от голямото чувство на патриотизъм". След показване на снимки, слушане на природни звуци и песни (напр. съветската песен "Къде започва родината"), четене на стихотворения, сценарият на урока включва "свободно продължение на разговора за единството на страната, за това как трябва да се съхраняват и опазват културата и народът".

В "Разговори за важните неща" учениците от 3-4 клас вече не просто съзерцават красотата на природата, а преминават към "възприемане на идеята за действена любов към родината". На децата ще бъде обяснено, че любовта към родината се предава от поколение на поколение и че тази любов може да бъде научена не само от родителите и бабите и дядовците, но и "от онези, които са живели отдавна".

След като учителят е дал пример за пословици и поговорки за родината, той трябва да зададе на учениците контролен въпрос: "Кои от тези пословици отразяват идеята, че любовта към родината е не само умението да се възхищаваш на нейната красота, но и готовността да се застъпиш за родината и да работиш, за да я направиш още по-красива и богата?"

Образцови отговори от децата, които авторите на методическата книга очакват:

"Не жалете живота и силите си за родината си";

"Щастието на родината е по-скъпо от живота";

"Нека се гордеем с родната си земя";

"Не е страшно да умреш за родината си";

"Да обичаш родината означава да й служиш".

След отговорите на децата учителят предлага задача по двойки: "Посъветвайте се помежду си и подгответе обяснение как разбирате поговорката "Да обичаш Родината, значи да й служиш". Ще ви подскажа малко: някои значения на думата "служи" са написани на дъската:

- да изпълнявам военни задължения, да съм на военна служба;

- да работиш за нещо, в полза на нещо, в полза на някого.

"Заедно с вас можем да заключим, че нашите предци от древни времена са разбирали любовта към родината като възхищение от красотата на родната природа и готовност да правят неща в полза на родината", обобщава учителят. Във видеоклипа, подготвен за 3-4 клас, дикторът казва, наред с другото, че любовта към родината се проявява "в смелостта и решимостта да я защитаваш по време на опасност.

За учениците от 5-7 клас учителите трябва да изготвят творческа задача след кратък тест с въпроси по руска история, география и култура, за да помогнат на децата да решат "проблемни ситуации", като използват за пример "специална военна операция (СВО)".

"Сред целите на специалната военна операция са да се защити населението на Донбас, което е тормозено от киевския режим, да се разоръжи Украйна и да се предотврати разполагането на военни бази на НАТО на нейна територия. Руските въоръжени сили, заедно със силите на ДНР и ЛНР, активно преследват тези цели. Огромната военна и друга помощ от страна на колективния Запад за украинските власти забавя бойните действия и увеличава броя на жертвите на операцията", се казва в сценария за урока.

Учителят трябва да разкаже на учениците и за "героите, патриотите на Русия" - руските военни. Обсъждането на военните "подвизи" трябва да "накара учениците да разберат, че любовта към родината не трябва да се изразява с големи думи. Тя се проявява в малките дела и постепенните успехи на всеки ученик". В методическите указания се посочва и резултатът, който учителите трябва да постигнат в края на урока: "разбиране от страна на учениците на целите, че жителите на ДНР и ЛНР са руски хора, поради което е важно те да бъдат върнати в Русия. Руските военни са герои".

Учениците от 8-11 клас трябва да стигнат до същия резултат след дискусия с учителя за СВО в Украйна. А в дискусията с учениците от гимназията учителят трябва да подчертае, че "човек не може да стане патриот, ако само издига лозунги" и че "истинските патриоти са готови да защитават родината си с оръжие в ръка".

Учениците от 10-11 клас трябва да участват и в интерактивна игра: да съпоставят "снимки, илюстриращи най-важните събития от тези десетилетия" с датите 1930-1940, 1940-1950, 1950-1980, 1980-2000, 2000-2020. Например за последните двадесет години от руската история авторите на играта са избрали две снимки: колона от руски военни танкове и плачеща жена до трибуна със загинали деца по време на терористичния акт в Беслан.

Не искам да казвам на сина си, че "в училище ще има такава тема, по-добре се придържай към общата линия, дръж си сведена главата

"Не смятам, че елементите на патриотичното възпитание са нещо лошо сами по себе си. Да обичаш родината си не е нещо лошо и не е срамно", казва Оксана, учителка в училище в Москва. - Но когато видях тези учебни помагала, бях физически отблъснат от тях. Вярвам, че тези "Разговори за важните неща" са въведени само за да създадат положително отношение у децата към действията на властите и руската армия като цяло. А всички останали теми, които ще се обсъждат в тези часове - грижа за съседите, наука, Ден на възрастните хора и т.н. - мисля, че всичко това е прикритие за една голяма цел. Това малко ми напомня за ситуацията с приемането на конституционните изменения през 2020 г. Там имаше поправки, които предизвикваха положителни чувства сред големи социални групи. Например поправката за защита на децата или споменаването на Бог в Конституцията. Поради тази причина всички най-важни и страшни изменения останаха на заден план. Затова се опасявам, че тези часове в училищата няма да предизвикат голямо вълнение сред родителите, защото там ще се обсъждат други теми. Въпреки че много бих искала.

На среща на 24 август учителите също не изразяват недоволство. Струваше ми се, че повечето от тях са просто малко раздразнени, че това ще бъде допълнителен час натоварване седмично."

Оксана казва, че дори в началните класове, например след училище, децата изразяват своята антивоенна позиция, която "вероятно са научили вкъщи от родителите си. Но тя отбелязва, че "те така или иначе си я  държат за себе си", и смята, че е по-вероятно да запазят мълчание по време на "Разговори за важни неща".

Валентина, учителка по математика и класен ръководител в московско училище, е готова да посвети на математиката всяко свободно време на учениците си в час. И тя ще продължи да го прави, вместо да има "Разговори за важните неща".

"Любовта към тези, които управляват държавата, е подчинение, а не патриотизъм и любов към страната. Не се възпитава по този начин. Възпитава се чрез личен пример, не чрез показно доброволчество, а чрез готовност да дадеш нещо, за да помогнеш на някой друг", казва тя.

Според нея в уроците има идеология, която е забранена от Закона за образованието, и едностранчиво описание на историческите събития. Но това, което най-много не ѝ харесва в "Говорене за важното", е "скуката" в материала.

Валерий, баща на 16-годишен десетокласник от Казан, смята, че "преди всичко детето се учи у дома и ако родителите са вложили у него разбирането за добро и зло, учителите няма да променят мнението му". "Знам, че дъщеря ми не подкрепя военната намеса. И мисля, че тя е достатъчно мъдра, за да не се изказва прекалено гласно за това."

За разлика от него Елена, майка на 15-годишен деветокласник от Казан, смята, че много родители ще бъдат "извикани в директорския кабинет" заради неподходящо поведение на децата им в тези класове.

"Абсолютно съм сигурна, че ще отида на килимчето при директора, където ще ми кажат, че синът ми изразява непатриотично мнение, спорейки с учителя. Сигурна съм, че той ще се разпени, за да докаже правотата си. Разбира се, притеснявам се, че може да се стигне до някои неприятни неща, защото виждаме как се затягат нещата сега. Но също така не искам да казвам на сина си, че "в училище ще има такава тема, така че моля те, придържай се към общата линия и свеждай глава". Не! По-добре е да отидем на килимчето, да ни изключат от училище и да преминем към домашно обучение."

Анна, майка на шестокласник от Новосибирск, казва, че вероятно синът ѝ е готов за различни мнения по различни въпроси. Но тя смята, че не е правилно да се налага любовта към родината, особено както е представена в материалите за уроците "Разговори" за войната в Украйна.

"Във втората част всичко, свързано със "специалните операции", е просто прецакано", добави тя. Анна каза, че ако часовете на класа са такива, тя ще разбере кога точно са насрочени и ще се опита да предпази сина си, като каже на учителя, че е болен.

Началото на войната между Русия и Украйна и засилването на патриотичното възпитание в училищата е една от причините Светлана от Москва да прехвърли дъщеря си на домашно обучение след завършване на втори клас.

"В края на миналата година вместо уроци започнаха различни дейности: носене на цветя на паметника с гергьовска лента и др. Оставих дъщеря си вкъщи и я оставих да се занимава с математика вместо с тези патриотични дейности. Защото в училище качеството на образованието не беше много добро. Учителят не ми каза нищо по въпроса. Но един ден детето се прибира от училище разплакано. Учителката я засрамила пред целия клас за това, че не е купила карамфили и не е носела панделка на Свети Георги. Дъщеря ѝ разказва, че лентата на Свети Георги сега се използва в знак на подкрепа на войната в Украйна. Тогава децата започнаха да спорят помежду си за войната. А в междучасието всички деца отказваха да играят с дъщеря ми. Мисля, че това беше, разбира се, по инициатива на учителката, защото тя извади дъщеря ми пред всички", каза Светлана и обясни, че с облекчение е взела дъщеря си от училище, когато е видяла методическите указания за "Разговори за важните неща".

За да разкажем на децата, които имат малко по-различна представа за патриотизма, какво представлява той, те трябва сами да разберат какво представлява той

За да подготви учителите за сесиите "Разговори за важните неща", Академията на руското министерство на образованието, с подкрепата на Руското общество на знанието, стартира проекта "Маратон на класа". Преди това учителите в московските училища бяха поканени на видеоконференция на 11 март между Маргарита Симонян, ръководител на пропагандата, и Мария Захарова, представител на Министерството на външните работи. Симонян каза на учителите, че те могат да имат собствено мнение за Украйна и Владимир Путин, но тъй като работят в държавно училище, трябва да защитават интересите на държавата.

Лекциите на учители и експерти от различни области по време на "Маратона на класа" напомняха на мотивиращите Ted Talks (популярни конференции на американската неправителствена организация TED, на които успели хора говорят и споделят своя опит - бел. ред.). Гост-лекторите също бяха официални лица: Сергей Новиков, ръководител на президентската администрация за обществени проекти, и Александър Харичев, ръководител на президентската администрация за подпомагане дейността на Държавния съвет на Руската федерация.

Александър Асафов, журналист, член на Московската обществена камара, зам.-ръководител на Обществения щаб за наблюдение на изборите, политически наблюдател и експерт в няколко държавни медии, говори на една от лекциите на "Маратон на класната стая" в Сочи на 8 август. Журналистът казал на учителите, че иска да разговаря с тях по "теми, важни за образователния процес". Например, "консолидацията на руското общество пред лицето на външните предизвикателства" беше първият слайд в презентацията му.

Асафов цитира данни на ВЦИОМ за доверието на руснаците в президента Владимир Путин (80,8%) и в руската армия (89%), за подкрепата за "специалните операции" (72%), от които прави извода, че "обществото се е споразумяло със себе си" и народът е "единен".

"Сплотеността е част от нашия мироглед не само сега, тя е заложена в нас като национален код и винаги се спазва във времена на изпитания за страната, за обществото. А сплотяването винаги се случва около някакви фигури и събития", казва Асафов. Един от примерите за такова "сплотяване", според него, е "връщането" на Крим.

"За да разкажете това (за патриотизма) на децата, които имат малко по-различна картина на възприятие, <...> трябва сами да разберете в какво се състои този патриотизъм", обяснява Асафов на учителите. Част от патриотизма е саможертвата - един от най-важните елементи на "националния кодекс" на руснаците. Също така е важно да се внуши на децата, че патриотизмът е свързан със служба. "Служенето е отказ от егоизма в полза на ближните, обществото и страната", се казва на слайда.

Според Асафов учителите трябва да възпитат детето да бъде герой. Той посочи постъпката на капитан Алексей Панкратов като пример за героизъм. В презентацията се казва, че по време на войната с Украйна на 28 февруари дивизията на Панкратов е свалила изтребител Су-25 и три безпилотни самолета "Байрактар", а на следващия ден - още два безпилотни самолета. С помощта на старши лейтенант Антон Старостин е завзет пресечен пункт близо до язовира на Севернокримския канал.

Ако тези примери са недостатъчни, журналистът препоръчва на учителите да използват неговия уебсайт, в който има 380 истории за подвизи по време на войната в Украйна.

"Важно е също така да разкажем на децата за това сега", добави той.

Как ще действат учителите и училищните администратори, ако дете пропусне час "Разговори за важните неща", което е сива зона в законодателството, казва Даниел Кен, ръководител на Алианса на учителите.

"Във федералния закон това (часовете в клас) се отнася за извънкласните дейности. В него се казва също, че извънкласните дейности се основават на принципите на доброволност на всички участници в процеса. В същото време извънкласните дейности са част от основната образователна програма. Има писмо от Министерството на образованието, в което се обяснява задължителният характер на часовете, както и Федерални държавни образователни стандарти, в които се казва, че присъствието и съдържанието на извънкласните часове е доброволно", обяснява той.

Каналът в Телеграм на проекта "Говорим за важни неща" се опита да намери решение на този проблем в закона. В него се публикуват задачи за учителите, свързани с извънкласни уроци. Една от тези задачи описва такава хипотетична ситуация: училищният психолог Александра Орлова, на 32 години, сравнява списъците на децата в риск с присъствения списък и установява, че семейство Дарови (ученици от различни класове) никога не са посещавали часовете по "Разговор за важни неща". Орлова установява, че всички ученици носят на класните ръководители бележка от родителите си, че са били на преглед при лекар.

"Как Александра Валентиновна може да проведе разговор с децата за важността и необходимостта от посещаване на учебните занятия?" - гласи задачата. Учителите бяха помолени да изпратят отговорите си на пощата на проекта.