Top Gun в украинско небе. Киев може да получи от Хелзинки "оскарския“ F/A-18 Hornet
Познатият на всички киномани силует на самолета F/A-18 Hornet от получилия "Оскар" филм „Top Gun“ може да се появи в украинското небе вместо желания от Киев F-16 Fighting Falcon, пише „Обозреватель“. Украйна би могла да получи авиационния хищник от Финландия, която отдавна се кани да замени ескадрилите си с F/A-18 Hornet с по-съвременните F-35.
След като Украйна си осигури с помощта на провокираната от Полша „танкова коалиция“ доставките на основни бойни танкове от западни партньори, на дневен ред излезе въпросът за западните изтребители четвърто поколение. Киев и явно, и тайно се надяваше това да бъде американският F-16, но президентът Джо Байдън даде да се разбере , че те не са в списъка с оръжия, които Съединените щати са готови да предоставят на Украйна. Поне засега. И с една уговорка, Вашингтон няма да възрази срещу прехвърлянето на бойни самолети на Украйна от трети страни.
"Това са суверенни решения, които страните трябва да вземат. Американската страна не оказва натиск и не убеждава никого по въпроса за предоставяне на военна помощ на Украйна. Ако друга страна иска да прехвърли изтребители на Украйна, ние със сигурност ще подкрепим това", каза координаторът от Съвета за национална сигурност на Белия дом Джон Кърби.
В този контекст се появи Финландия. По време на посещение в Киев на 10 март т. г. министър-председателят Санна Марин предложи да бъде обмислено предоставянето на Украйна на изтребители F / A-18, които Финландия отдавна планира да замени с по-модерни F-35. Украйна е одобрила идеята и, според финландската, преса Киев дори е изпратил официално запитване в Хелзинки. Украинското искане е в процес на обсъждане.
Какво представлява F/A-18 Hornet и къде още, освен в киното, „играе“? От началото на войната ВВС на Украйна разчита изцяло и единствено на съветски бойни самолети ( изтребители МиГ-29 и Су-27 , щурмови самолети Су-25 , бомбардировачи Су-24 и Су-24МР разузнавателни самолети ), но през месеците на активни въздушни битки украинските ескадрили са оредели и за ефективно въздушно противопоставяне трябва да бъдат подсилени, а празнините - запълнени
През лятото на 2022 г. в се появиха медийни спекулации за възможността за получаване на шведските изтребители четвърто поколение JAS 39 Gripen , а към края на годината и американските F-16 Fighting Falcon. В началото на тази година се заговори и за Tornado и Mirage 2000 от трето поколение , а френският президент Еманюел Макрон не изключи, че Париж може да прехвърли на Украйна френски изтребители Rafale от четвърто поколение. след пътуването на Владимир Зеленски до Лондон в списаците се появи и изтребителят от четвърто поколение Typhoon.
В този хипотетичен контекст F/A-18 Hornet , който украинските киномани трябва да помнят от спечелилия „Оскар“ филм Top Gun: Maverick (където се появяват под опростеното име F-18), не изглежда най-зле, коментира „Обозреватель“. Те, според редакотрите на изданието определено са по-добри от желаните F-16 и отстъпват само на Rafale и Typhoon.
F / A-18 Hornet (в превод от английски като "Стършел") е четвърто поколение изтребител-бомбардировач, разработен през 70-те години на миналия век от американската компания McDonnell Douglas, която беше закупена от Boeing през 1997 г. Днес той е основният боен самолет на ВМС на САЩ, а модернизираната му версия се изнася.
F/A-18 първоначално е проектиран да допълни бъдещия F-15 с по-лек, по-евтин самолет за превъзходство във въздуха и се присъедини към F-16 в конкурса за избор на лек изтребител за ВВС на САЩ. Въпреки че F-16 след това спечели състезанието, ВМС на САЩ се заинтересуваха от разработването на F / A-18, защото търсеха евтин самолет, който да допълни и след това да замени изтребителя F-14 Tomcat (също можеше да бъде видян в Top Gun и Top Gun: Maverick).
Първоначално самолетът трябваше да се произвежда в три модификации: изтребител F-18A, щурмови самолет A-18A и учебно-боен TF-18A. Въпреки това McDonnell Douglas успя да комбинира и трите модификации в един самолет, наречен F / A-18A в едноместната версия и F / A-18B в двуместната версия.
Първият полет на F/A-18 Hornet е извършен на 18 ноември 1978 г. Първият производствен самолет излита на 12 април 1980 г., а през май същата година нови самолети започнаха да влизат на въоръжение в американския флот.
По-нататъшното развитие на този модел доведе до появата на модификации F / A-18C и F / A-18D - съответно едноместна и двуместна версия с подобрена авионика и оръжия (може да носи управляеми ракети AIM-120 и AGM-65). Финландия е купила 55 едноместни и 7 двуместни.