OffNews.bg

Санкциите работят: Русия евакуира производството на своя ''Суперджет'' в ОАЕ

Съвместно предприятие между "Обединената авиостроителна компания" (ОАК) и италианската Leonardo, създадено за износ на руския "Сухой Суперджет 100" (SSJ), иска да получи европейски типов сертификат за самолета, съобщи московският "Комерсант". Сега сертификатът, чиято валидност беше спряна през 2022 година заради западните санкции срещу Русия, принадлежи на "Яковлев". Според изданието ОАК се опитва да продаде дела си в запорираната заради санкциите SSJ, а вероятният купувач е инвестиционната компания MarkAB Capital от Обединените арабски емирства. Сделката би позволила сглобяванета на "Сухой суперджет 100" да започне в Емиратите.

Емиратската компания разчита с участието на италианците да организират производството на самолетите в ОАЕ,  тъй като самостоятелното сертифициране на SSJ дори при наличието на пълна документация би отнело години, смятат експерти на "Комерсант"

В същото време инвестиционната администрация на Абу Даби одобри през юни проект за изграждане на регионална линия за сглобяване на самолети в Ал Айн, но не разкри информация за самолетите, които планира да произвежда. заводът може да бъде построен до 2025 г., а до 2026 г. ще бъде организирана верига за доставки на необходимите компоненти от ОАЕ и Италия. В същото време размерът на инвестициите на първия етап се оценява на 200 милиона евро.

Инвестиционната служба на Абу Даби одобри през юни проект за изграждане на регионална линия за сглобяване на самолети в Ал Айн, но не разкри информация за самолетите, които планира да произвежда. Представители на SJI казаха, че заводът може да бъде построен до 2025 г., а до 2026 г. ще бъде организирана верига за доставки на необходимите компоненти от ОАЕ и Италия. Инвестицията в първия етап се оценява на 200 милиона евро.

Експертите отчитат, че прехвърлянето на типови сертификати е рядко срещано, но е възможно. Пример в това отношение е покупката от Airbus на проекта Bombardier CSeries, който по-късно беше преименуван на A220, през 2018 г.

За прехвърляне на типов сертификат е необходима пълна проектна документация, която е собственост само на "Яковлев". Експерти, интервюирани от "Комерсант", са скептични относно перспективите на проекта в ОАЕ: руската страна едва ли ще може да окаже помощ или да получи компоненти от чужденци на фона на санкциите. „Ще има проблеми с намирането на алтернативи за много компоненти, от климатичните системи до уникалните гуми, чиято производствена линия френската Michelin спря през 2022 г.“, обясни източникът.

Развитието на авиационната индустрия в ОАЕ има по-скоро имиджов характер, отколкото практическа необходимост, според източници на "Комерсант": ОАЕ едва ли се страхуват сериозно да останат без самолети западно производство. Андрей Шнирев, член на работната група на ICAO, сравнява тази стъпка с промените в различни индустрии в различни страни, като успеха на Китай и Индия в авиационното и космическото развитие, Турция и Иран в безпилотните самолети, както и нарастващия интерес в наукоемки индустрии в страните от Югоизточна Азия: в перспективите у тези страни никой не вярваше преди 20 години.

"Сухой Суперджет 100" е проект на компанията „Граждански самолети Сухой“ по разработката и производството на руски регионален пътнически самолет. Разработката е дело на конструкторското бюро на "Граждански самолети Сухой" с чуждестранен капитал и техническата помощ на Boeing. Авиониката е разработена от френската компания Thales, системата за управление е Liebherr, двигателят – PowerJet. Самолетът е планиран два варианта за 75 и за 95 пътници с капацитет да замени остарелите вече  „Ту-134“ и „Як-42“.