'Холандско преобръщане' предизвика авария в полет на Боинг 737 Макс
Боинг 737 Макс е получил повреди по части от конструкцията на самолета, след като е предприел "холандско преобръщане" по време на полет на Southwest Airlines миналия месец, съобщиха американски следователи, цитирани от Асошиейтед прес.
Холандското преобръщане е комбинация от фигури - плъзгане на опашката настрани, и люлеене на самолета по начин, който предизвиква преобръщане на крилата нагоре и надолу. Името идва от начина, по който поклащането наподобява форма на пързаляне с кънки, популярна в Нидерландия.
Инцидентът е станал докато самолетът се е движил на 34 000 фута от Финикс до Оукланд, Калифорния, на 25 май, но Southwest не е уведомила Националния съвет за безопасност на транспорта за повредите по самолета до 7 юни, заяви NTSB.
"След инцидента SWA извършва техническо обслужване на самолета и открива повреди по структурните компоненти", заявиха от съвета по безопасност.
Коментарът на NTSB би могъл да подскаже, че инцидентът е бил по-сериозен, отколкото се знаеше досега, но авиационни експерти обясниха, че е твърде рано да се знае със сигурност.
Говорител на Southwest каза, че базираната в Далас авиокомпания участва в разследването, но отказа подробности.
Пилотите се обучават на "холандско преобръщане", а повечето съвременни самолети разполагат с устройство, наречено амортисьор на отклонението, което може да коригира състоянието чрез регулиране на кормилото. В предварителен доклад на Федералната авиационна администрация се казва, че след приземяването на самолета на Southwest е открита повреда в устройството, което контролира резервното захранване на кормилото.
Повредите са описани като "значителни".
Структурната повреда вероятно е възникнала в опашната част на самолета, където се намират захранващите блокове. Колебание при "холандско преобръщане" е опасно явление при предишните самолети на Boeing, но не и при 737 поради промени в конструкцията, смятат пилоти.
Боинг 737 не са склонни към прекомерно "холандско преобръщане". Конструкцията на самолета е такава, че ако не направите абсолютно нищо, ще потисне "холандското преобръщане" по естествен начин, допълват те. При по-старите модели самолети - 707, 727, от него може да се загуби контрол.
От NTSB съобщиха, че са изтеглили данни от самолета - Boeing 737 Max 8, които ще помогнат на разследващите да определят продължителността и тежестта на инцидента.
Пилотите все пак са успели да възстановят контрола и са кацнали в Оукланд. Не се съобщава за пострадали при полета, в който са пътували 175 пътници и шестчленен екипаж.