OffNews.bg

Британско изследване: Шосетата в България носят най-много смърт в катастрофи с камиони в Европа

Най-опасните пътища за движение на товарни автомобили в Европа се намират в България, сочат данните от анализа на британската компания SNAP, която се занимава с разплащания в транспортния сектор. Критерият, който използват аналитиците на компанията, е статистиката за относителния дял на загиналите товарни шофьори на всеки 10 хиляди мили (16 хиляди километра). В България на 10 хиляди мили шосета се падат 3,697067296 или коефициент 369.

Анализът е част от най-новата кампания на SNAP „Опасните магистрали в Европа“. В нея SNAP идентифицира „опасните магистрали“ на Европа – откривайки, че пътищата в България, Полша и Чехия са станали сцена на най-голям относителен дял на смъртни случаи с тежкотоварни автомобили. Идеята на изследването не е определени страни да бъдат етикетирани като по-опасни от други, твърдят неговите автори. Целта е изпълнение на мисията на ООН „Vision Zero“ за постигане на нулеви смъртни случаи и сериозни наранявания до 2050 г.

Използвайки данните от последните 10 години доставчикът на интелигентни решения, свързани с плащания в транспортния сектор е подредил класация на европейските пътища от гледна точка на шофьорите на камиони. За това е съпоставил средногодишния брой на произшествията със смъртен изход с участие на камиони с общата дължина на националната пътна мрежа във всяка държава.

При тази съпоставка държавата с най-голям брой смъртни случаи на 10 хиляди мили пътища се оказва България, в която средният брой на катастрофите със смъртен случай е по-голяма, отколкото в двете страни след нея взети заедно – Полша и Чехия. Полша е с коефициент 185, Чехия – 162. 1.62 на 10 хиляди мили са и случаите в Румъния, Литва е с коефициент 155, нататък следват Германия – 143, Люксембург – 137, Словакия – 121, Великобритания – 118, а десятката се затваря от Португалия, също със 118 – 1,18 случая на 10 хиляди мили шосета. Страните с най-малка степен на опасност от смъртоносни катастрофи с участието на тежкотоварни камиони са Дания, Австрия и Швеция.

40% от всички фатални катастрофи тежкотоварни автомобили в ЕС са настъпили в селски райони. По друг критерий, на милион жители, през 2021 година са се падали 45 смъртни случая в катастрофи с тежки камиони през 2021, като прогнозата е за 10-процентно нарастване на годишна база. Повечето катастрофи стават на дневна светлина между 15.00 и 17.00 часа.

„Създадохме новото класиране на опасностите, за да можем да предупреждаваме шофьорите за най-коварните пътища в Европа. Но суровата реалност е, че безопасни зони няма. Всички пътища на континента носят присъщите рискове и водачите трябва да бъдат постоянно издръжливи на променящите се условия на шофиране и законите и разпоредбите в страната. Препоръчваме водачите да се запознаят със законите за движение по пътищата и планирания маршрут преди да потеглят“, коментира данните от изследването управляващият директор на SNAP Марк Гарнър.