OffNews.bg

Би Би Си: Руски пилот се е опитал да свали британски разузнавателен самолет над Черно море

Руски пилот се е опитал да свали разузнавателен самолет на Кралските военновъздушни сили (RAF) на Великобритания, убеден, че има разрешението да стреля - съобщава Би Би Си, като се позовава на собствена информация. Случаят е от миналия септември.

Пилотът е изстрелял две ракети, първата от които по-скоро е пропуснала целта, отколкото да се е повредила, както се е твърдяло тогава. Русия е претендирала, че инцидентът е причинен от "техническа неизправност".

Публичната позиция на британското Министерство на отбраната е била, че приема обяснението на Русия.

Но трима високопоставени западни източници от областта на отбраната, запознати със случая, са казали пред Би Би Си, че прихванатата руска комуникация от разузнавателния самолет Boeing RC-135 на британските Кралски военновъздушни сили дават много по-различна информация от официалната версия.  

Самолетът на RAF с 30 души екипаж е изпълнявал мисия по наблюдение над Черно море в международното въздушно пространство на 29 септември 2022 г., когато се е натъкнал на два руски изтребителя Су-27.

Прихванатата комуникация показва, че един от руските пилоти е смятал, че му е било дадено разрешени да прихване британския самолет, следвайки двусмислена команда от руската наземна станция. Вторият руски пилот се възпротивил. Той възразил и дори изругал колегата си, когато той изстрелял първата ракета.

Министерството на отбраната на Великобритания няма да публикува подробности за тази комуникация. В отговор на разкритията на британската обществена медия, говорител на министерството казва: "Нашето намерение винаги е било да защитим сигурността на нашите операции, да избегнем ненужна ескалация и да информираме обществеността и международната общност".

Какво се е случило наистина

Когато двата руски Су-27 наближили шпионския самолет, получили съобщение от наземната си контролна станция.

Западен източник казва пред Би Би Си, че думите, които са получили, са означавали по смисъл "имате целта". Двусмислената формулировка е била разбрана от единия пилот като разрешение за стрелба.

По-свободното използване на думите изглежда показва висока степен на непрофесионализъм от замесените - казва източникът. За разлика от тях, пилотите на НАТО използват много прецизно думите, когато питат и получават разрешение за стрелба.

Руският пилот е пуснал ракета въздух-въздух, която изстрелял успешно, но не е успял да я фиксира върху целта си, са научили от Би Би Си. Било е пропуск, а не повреда.

Източниците от областта на отбраната са казали още пред Би Би Си, че тогава е избухнал скандал между двамата пилоти. Пилотът на втория Су-27 е бил убеден, че не им е било дадено разрешение да стрелят. Твърди се, че той е псувал колегата си и го питал какво си мисли, че прави. Въпреки това първият пилот пуснал и втора ракета. Информацията, получена от медията, е, че тя просто е паднала от крилото, което предполага че оръжието е било неизправно или че изстрелването е било прекратено.

Как британското МО предава случилото се

Три седмици по-късно британското правителство потвърждава за случилия се инцидент - след обяснение от руското Министерство на отбраната, което го нарича "техническа неизправност". В изявление до депутатите на 20 октомври министърът на отбраната Бен Уолъс го определя като "потенциално опасно". Но той приема руското обяснение с думите: "Ние не считаме този инцидент за умишлена ескалация от страна на руснаците и нашият анализ приема, че той се е дължал на неизправност".

Какво казва САЩ

Въпреки това изтичане на секретна разузнавателна информация показва, че американската армия говори за случилото се доста по-категорично. В редица документи, публикувани онлайн от американския летец Джак Тейксера, същият инцидент е описан като "почти сваляне". "Инцидентът беше много по-сериозен от първоначално представения и можеше да се равнява на акт на война“, пише New York Times.

Според двама представители на военната администрация на САЩ, цитирани от вестника, руският пилот е изтълкувал погрешно заповед от земята. Вестникът цитира неназован американски служител, който описва инцидента "като наистина, наистина страшен".

В отговор на изтеклото твърдение за „почти сваляне“ Министерството на отбраната на Обединеното кралство излъчи изявление, което добави повече мъгла, отколкото яснота, отбелязва Би Би Си. То твърди, че "значителна част от съдържанието на тези доклади [от документите] е невярно, манипулирано или и двете".

Защо е секретността?

Може да има няколко причини, поради които Министерството на отбраната на Обединеното кралство не желае да даде пълни подробности - разсъждава британската медия. Първо, Обединеното кралство не би искало да оповестява степента на събиране на разузнавателна информация и подробности за прихванатите комуникации. По-важното е, че нито една от страните не иска ескалация - такава, която потенциално можеше да въвлече член на НАТО във военна конфронтация с Русия. Но инцидентът показва още веднъж как една грешка и погрешна преценка на един човек може да предизвика по-широк конфликт.

Министерството на отбраната коментира пред Би Би Си, че „този инцидент е ярко напомняне за потенциалните последици от варварската инвазия на Путин в Украйна“.

Това не е първият път, когато безразсъден руски пилот се насочва към самолет на НАТО в международното въздушно пространство. През март по-рано тази година руски самолет свали американски безпилотен дрон за наблюдение, който също летеше над Черно море. При този инцидент руският пилот беше награден с медал, но повечето експерти са съгласни, че това се дължи по-скоро на късмет, отколкото на умения или преценка. 

Той осветява сериозни въпроси относно дисциплината и професионализма на руските ВВС.

Въпреки почти свалянето, RAF продължава да извършва полети за наблюдение над Черно море. След инцидента тези наблюдателни полети на RAF са ескортирани от изтребители Typhoon, въоръжени с ракети въздух-въздух.

Обединеното кралство е единственият съюзник в НАТО, който провежда мисии с екипаж над Черно море.