OffNews.bg

Пич, освободи ми колата: Историите на двама българи в Гърция

Конфискацията на автомобили в Гърция всъщност не е мит. Оказва се, че през последните три години властите в страната са особено стриктни по прилагането на Указ 247/1988 г., според който чужди граждани могат да ползват личните си автомобили при "професионални или родствено-семейни посещения" за не повече от шест месеца (185 дни) в рамките на една календарна година.

Заради масовата тенденция гърци да регистрират автомобилите си в България, за да плащат по-ниски такси и данъци, властите в южната ни съседка затегнали контрола. Така се стигнало до поредица от абсурдни ситуации, в които наши съграждани, при семейно пътуване в страната или при пътуване за почивка, трябвало да се лишат от автомобилите си. 

Преди повече от три години Желязко напуска Гърция и отива на работа в Германия. В края на април решава да посети брат си, който живее в Гърция. Хваща ферибот от Италия, на който товари и автомобила си с българска регистрация "Пежо" 406, и се насочва към остров Крит. Почти месец по-късно - на 30 юни, той е спрян при рутинна полицейска проверка. "Последвайте ме в управлението, каза ми полицаят. Там ме разпитаха, а аз показах билетите, с които съм дошъл в Гърция. Там е показано с коя фирма съм пътувал и откъде идвам. Предоставих всички документи", разказа за OFFNews Желязко. 

Тогава гръцките полицаи му обяснили, че колата му ще бъде откарана в митниците. "Там ще решат какво ще стане с твоята кола, господине, ми обясниха", продължава разказа си Желязко. Наложило му се да направи превод на документи, наел и адвокат. От митниците му съобщили, че има т.нар. данъчен номер, който се издава на осигуряващите с в Гърция. В отговор мъжът заявил, че въпреки това не е пребивавал в страната през последните три години и по данъчния му номер не би трябвало да има никакво движение. За да докаже твърденията си, властите поискали от него поредица от документи, като например касова бележка, че си е купил нещо в Германия или за това, че плаща квартира в Германия. Той обяснил, че първоначално работодателят му в Германия му осигурявал хотел, а после той отишъл да живее при приятели. "Отговориха ми: Щом не можете да го докажете това, не можете да си вземете и колата", каза Желязко.

Той бил добре запознат със закона в Гърция, тъй като, докато живеел в страната вече бил спиран от полицията. Тогава полицейският началник му обяснил, че шестте месеца важат от момента, в който лицето премине границата с Гърция. Отговорът бил: "Ти няма да ни учиш на нашите закони". 

"Пежо"-то е в митницата в гр. Ираклио вече месец и половина, за което Желязко няма издаден документ нито от полицията, нито от митниците. Мъжът твърди, че не му е обяснено какво трябва да направи, като от митниците постоянно му искат нови и нови документи, които той трябва да преведе на своя сметка. За последно му обяснили, че случаят му ще бъде преразгледан. "Просто ме въртят и нямат никакво отношение. Аз имам разходи, а сега не мога да се върна в Германия без колата", разказа Желязко. 

Подобен е и случаят на Невяна. Властите конфискуват автомобила на брат ѝ, който тя шофира с пълномощно. Причината е отново данъчния номер - при рутинна проверка, според Невяна, защото автомобилът е с българска регистрация, полицаят я откарва до близкото управление, а от там и в митниците, където ѝ обясняват, че въпреки че данъчният ѝ номер не е активен през последните две години, колата трябва да бъде конфискувана.

В случая куриозното е, че конфискуван автомобила на брат ѝ, но от двамата само тя има данъчен номер. 

Няколко седмици, след като конфискували автомобила, от митниците се обадили на жената, за да си плати 5000 евро глоба и да си вземе колата. Ивелина също не е получила документ от властите за конфискацията на колата. 

Глобата при конфискация на автомобил достига до 8000 евро за нарушител при автомобилите с обем на двигателя от 2000 до 3000 кубически метра. За превозни средства до 1400 кубика тя е 2500 евро. За да си върнат вече конфискуваната кола, българите трябва да платят глобата до четири месеца, след което да я изведат извън страната.

Големият проблем е, че преминаването на българо-гърцката граница е само с лични карти и никъде не се отбелязва датата на преминаване. Това прави много трудно доказването, че колата е пребивавала в страната по-малко от шест месеца.