OffNews.bg

ВМРО иска радикални мерки за опазване на жп линията край „Факултета“

Общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера изпраща остро писмо до Национална компания „Железопътна инфраструктура“, Министерство на транспорта, Министерство на вътрешните работи и кмета на Столична община. Поводът е системни безчинства на цигани от квартал „Факултета“, които блокират и рушат жп линията София-Кулата в участъка ѝ при циганското гето.

Представителят на ВМРО в Столичния общински съвет настоява за вземане на окончателно решение как да се опази релсовият път от зачестилите блокади на жители на гетото и разрушаването на прилежащата инфраструктура поради незаконно строителство край нея. Съгласно закона НКЖИ има сервитут от по 6 метра от двете страни на линията, но циганите буквално са построили и строят копторите си до самата линия. Нещо повече – незаконната им канализация се зауства в траншеята и става причина за увреждане на подпорните стени и самия релсов път.

Контрера настоява за сформирането на междуведомствена работна група, която да изработи проект за разчистване на незаконните постройки и изграждане на стена покрай линията във „Факултета“, за да се предпазят железният път и преминаващите влакове от набезите на циганите. Настоява се за изготвяне на оперативни планове от МВР за защита на железния път от блокади и разрушаване (това са престъпления срещу транспорта съгласно Наказателния кодекс), задават се въпроси има ли подведени под отговорност лица за спирането на влаковете и щетите по мотрисите и релсовия път.

В писмото си общинският съветник припомня за последните случаи на цигански изстъпления, които рушат жп линията и препятстват или забавят движението на влаковете между София и Кулата. 

На 18 април 2017 г. вечерта влакът от София за Дупница удря камъни, поставени на железния път. Машинистите спират влака в междугарието, за да проверят за щети, поради което той закъснява с 3 минути. Установяват, че има изкривена тръба за пясък на системата против боксуване на локомотива и е изскубнат маркуч на апарата против провличане на вагона композиран след него. В гара Горна баня влакът престоява от 18:32 ч. до 18:43 и трупа още 10 минути закъснение поради отстраняване на повредите от машинистите на влака.

На 13 март 2017 г. група цигани, живеещи до жп линията София–Кулата в незаконното гето в кв. „Факултета“, блокират жп линията. Поводът - недоволство, че вследствие на обилния дъжд се е активизирало поредното свлачище, което този път е огромно по обхват и обем срутена земна маса. В блокадата попада пътническият влак 50280, пътуващ от Перник към София, който поради невъзможност да премине района на „Факултета“ е спрян в при прелеза в 19:47 ч. и не може да продължи заради гражданското неподчинение. Влакът престоява до около 20:30 ч. на това място – 43 минути, замерван е с камъни от протестиращата тълпа и са нанесени щети – счупен прожектор и спукано предно стъкло. Това е мотриса Сименс Дезиро, 31.019, чието челно стъкло струва 8 000 лв. без ДДС. Пострадали пътници, машинист и влакова бригада няма за щастие. Вследствие нападението влакът е върнат обратно в гара Горна баня. Блокадата на железния път продължава до 21:30 ч.

Закъснелите влакове поради нарушения график на движение в участъка Захарна фабрика – Горна баня, заради циганската блокада са 7, с общо натрупано закъснение около 650 минути, като тези на пътническите влакове струват над 1000 лв. неустойка (за 453 минути): бърз влак 6622 Кюстендил–София (+81 мин.), бърз влак 5624 Благоевград–София (+65 мин.), пътнически влак 50214 Перник–София (+33 мин.), пътнически влак 50215 София–Перник (+31 мин.), локомотив на превозвача ТБД 50950 (+197 мин.), бърз влак 5625 София–Дупница, който поне е отклонен през гари Волуяк и Перник разпределителна, за да стигне крайната си цел и замервания пътнически влак 50280 Перник–София (+206 мин.).

За справяне с последствията от огромното този път свлачище е определен оперативен прозорец за разчистване на земната маса от габарита на железния път, за обезпечаване безопасното движение на влаковете на следващия ден. Работата е започната в 23:48 ч. с 48 минути закъснение поради придвижването на закъснелите влакове до София. Работата обаче е прекратена в 1:25 ч. (97 мин. работа, прекратена 235 минути по-рано) поради възпрепятстването ѝ, а е трябвало да продължи до 5:00 ч. на 14 март (вторник). Причината отново е замерване с камъни по работниците по поддръжката, които са изпратени да се справят с последствията от свлечената земна маса и да укрепят ската, за да не продължи свличане, което да застраши сигурността на движението на влаковете. Работниците са се оплакали още от непристойно държание (обиди, псувни и др.).

За последните 3 месеца от началото на 2017 г. това са две блокади. През 2016 г. блокадите на железния път бяха около 5, а свлачищата вследствие на незаконното строителство в сервитута на жп линията, на ДП „НКЖИ“ на левия скат на траншеята, в която преминава линията, бяха постоянни и през цялата година се извършваха частични укрепителни работи и разчиствания на габарита на жп линията.

През последните няколко години нападенията годишно са между 5 и 10 на брой на това място, като щетите са за хиляди левове, закъсненията вследствие блокадите, които трупа основно „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД и някои частни превозвачи, ползващи това трасе са хиляди минути на година, като неустойката за 1 минута закъснение на пътнически влакове струва 2,5 лв. Заради блокадите и нарушенията на графика за движение на влаковете много пътници между гарите София и Перник по 5-а жп линия (през Владая) не могат да получат превоз с влак, тъй като влаковете биват отклонявани по 6-а жп линия, която минава през Волуяк.

През лятото на 2015 г. на междугарието Захарна фабрика – Горна баня беше направен основен ремонт и бяха почистени скатовете, превърнати с години наред в огромни незаконни сметища. След ремонта веднага започна отново незаконното изхвърляне на битови отпадъци върху скатовете около жп линията и отпадни води върху баластовата призма на железния път. Скоро след завършване на ремонта започнаха и големите свличания на земна маса от скатовете, заради които движението на влаковете беше спирани, тъй като железният път беше затрупван със земя. В последните декемврийски дни на 2015 г. ДП „НКЖИ“ започна разрушаване за своя сметка на около 30 незаконни постройки върху сервитута около жп линията. Настоящите проблеми показаха, че това не стига да се реши веднъж завинаги цялостния проблем на жп линията, минаваща покрай кв. „Факултета“.