Спаси София: Ще направим градска железница за 80 млн. евро
Градска железница в столицата, обещават от Спаси София, ако кандидатът им Борис Бонев стане кмет.
Първите три линии ще са до Перник, Своге и Елин Пелин, а хората ще се возят с един билет за градския транспорт във влаковете, уверяват от неправителствената организация.
Целта е да спрат колите да навлизат и замърсяват столицата.
Железопътните линии ги има, 2/3 от селата имат или гара, или спирка. Остава само да се изработят маршрути с бързи, удобни, редовни влакове, обясняват от Спаси София, които се надяват и така да се намали броя на заетите паркоместа.
Основната финансова тежест по въвеждането на градската железница ще бъде закупуването на подвижния състав. Един адекватен за нуждите на Софийската агломерация влак с дължина 42 метра и превозен капацитет от 123 седящи и около 180 правостоящи пътника струва между 3 и 4 милиона евро според конфигурацията си. За правилната експлоатация на системата градът ще има нужда от минимум 20 състава или инвестицията за подвижен състав ще е около 80 милиона евро. Съществуват редица финансови инструменти, позволяващи на общината да кандидатства за безлихвен или нисколихвен кредит, например от ЕБВР.
Според Спаси София железницата може да се разраства с още линии, според техния план следващите три са: Сливница – гара Елин Пелин с интервал на движение от 30 минути; Банкя – Биримирци – гара Подуяне – Казичене с интервал на движение от 30 минути; рингова линия Яна – Централна жп гара – Яна с интервал на движение от 30 минути.
За да се реализира градската железница обаче ще трябва Спаси София да настоява пред НКЖИ с реконструкцията на жп възел София да се адаптира инфраструктурата за нуждите на пълния обхват на планираната железница.