OffNews.bg

Нено Димов: От МОСВ не е искано съгласие за превоз на отпадъци от Италия за България

В МОСВ няма постъпило заявление за съгласие за превоз на отпадъци с жп транспорт от Италия за България, не е издавано и уведомление за възложен превоз, заяви екоминистърът Нено Димов в парламента днес, цитиран от БНР.

„Съгласно изискванията на (европейския) регламент, в случаите на съмнение за незаконен превоз съответният компетентен орган по прилагането му следва незабавно да информира останалите заинтересовани компетентни органи. МОСВ в качеството си на компетентен орган по прилагане на регламент 1013/2006 до този момент не е уведомяван от италианските компетентни органи за задържане на незаконен превоз, предназначен за България. Контролът по транспортиране, превоз на отпадъците е засилен още през лятото на тази година“.

Министърът на околната среда и водите Нено Димов даде информация пред депутатите за начина, по който у нас е пристигнала пратка с отпадъци от Италия и какви са предприетите от ведомството действия по въпроса. Изслушването на министъра в Народното събрание беше по настояване на БСП. От левицата поискаха поемане на отговорност от страна на компетентните институции, разрешили пристигането на отпадъците у нас.

Димов посочи, че е забранено в България да се изгарят количества отпадъци, които надвишават половината от годишния капацитет за инсталациите.

Едва 3% е количеството на изгорените отпадъци в България, като процесът ще бъде разширен, тъй като изискването на ЕС е отпадъците да бъдат максимално рециклирани, а не депонирани.

Нашите граници са доста пропускливи, коментира Евгения Ташева от екосдружение „За Земята“ в предаването „Нещо повече“. 

„От години имаме сигнали, че доста големи количества отпадъци влизат в България през пристанищата в Бургас и във Варна. Явно същото нещо се случва и по жп транспорта. Явно нашите граници са доста пропускливи. Нашите данни са, че от доста време циментовите заводи в България са изградили капацитет за изгаряне на отпадъци, специални съоръжения. Те имат капацитет от около 800 000 тона годишно, общо. От тях 50% могат да бъдат внесени легално, но зависи какво се внася легално – на етикета може да пише едно, а вътре да не се знае какво има", посочи тя.

Според нея количествата, влизащи у нас, са много по-големи. "Но не са само те са проблемът, защото и нашите общини започват да произвеждат гориво от отпадъци, защото са притиснати от това, че депата се запълват все по-бързо... Изгарянето не е печелившо от социална, от екологична гледна точка. Европейската общност гледа към кръговата икономика като новия модел на развитие. Тази икономика изключва депонирането и изгарянето на отпадъци, защото това е унищожаване на отпадъци, временно складиране в земята или унищожаване на материали, които иначе, ако бъдат рециклирани, ще захранват икономиката“, допълни Ташева.