МО получи двигатели за МиГ-29 срещу 70 млн. лв., но не може да ги ползва
Министерството на отбраната уточнява произхода и годността на новодоставени двигатели за изтребителите МиГ-29, за които държавата е платила близо 70 млн. лв.
Това стана ясно на заседание на комисията по отбрана в парламента, на която ръководството на Министерството на отбраната отчете изпълнението на договора с българската фирма "Авиостарт" за доставката на 10 двигатели за старите съветски изтребители. Договорът беше сключен в края на мандата на правителството "Борисов 2" от тогавашния военен министър Николай Ненчев с пряко договаряне, като според него българската фирма трябваше да достави четири новопроизведени и шест ремонтирани двигатели РД-33, серия 2.
Близо година по-късно всички двигатели са доставени, но поради това, че една от клаузите по договора не е изпълнена, двигателите няма да бъдат монтирани на самолетите, с което няма да се случи и очакваното удължаване на живота на бойната авиация. Причината е, че с двигателите не са пристигнали оригинални формуляри от производителя - руската компания РСК МиГ. Вместо това към документацията са приложени формуляри от Чернишевските заводи, които обаче се явяват ремонтни организации.
Всичките 10 двигатели са доставени, но от комисията по приема са приети само два, стана ясно от изказване на зам.-министъра на отбраната Анатолий Величков. На практика доставени, но неприети са други 8 двигателя - четири новопроизведени и четири отремонтирани, за които липсват официални документи от производителя. Това означава, че липсват важни данни, като например какъв е остатъчният ресурс на двигателите.
"Даденото от ВВС становище в посока, че това не е съществен проблем, мисля че дори в определен момент си бяха превишили правата, това следва да е становище на правна дирекция на Министерството на отбраната и на "Отбранителна аквизиция", обясни Величков.
По думите му, това че двигателите не идват с формуляри от производителя, означава, че не е ясно "кога те са произведени, колко време са работили, къде са работили, каква е тяхната наработка, какъв е остатъчният ресурс - все информация, която е значително чувствителна за Военновъздушните сили".
По думите на зам.-министъра, ако този недостатък бъде оценен като несъществен, това може да се окаже основание договорът да бъде атакуван от фирми, които също са имали интерес към подписване на този договор.
От МО са изпратили писмо до руската държавна РСК МиГ, с което питат дали ремонтната организация е и завод производител на двигателите. Българската "Авиостарт" е показала кореспонденция с руската страна, от което ставало ясно, че двете организации са с един и същ собственик и че информацията, която се съдържа в оригиналните формуляри е поверителна и не може да бъде предоставяна, когато става въпрос за продукция за износ.
"Ние обаче това не можем да го установим на базата на разменени кореспонденции между фирмата доставчик и завода производител", поясни Величков. В резултат от отговора, който се очаква да бъде получен от руската страна в Министерството на отбраната, ще бъде взето решение дали да бъде подписано допълнително споразумение към договора. От МО ще искат гаранции, че информацията, която се съдържа във формулярите на производителя, се съдържа и в документацията на ремонтната организация.
Според зам.-министъра в оригиналния формуляр на производителя се съдържа значително повече и подробна информация, включително и какви часове е работил двигателят, кои са били пилотите му и под.
Министърът на отбраната Красимир Каракачанов смята, че проблемът е несъществен, но, за да бъде изрядно всичко, трябва да бъдат изчистени спорните моменти.
По отношение процедурата за избор на нов изтребител министърът каза, че в началото на ноември да има готови предложения, които да бъдат внесени в Министерски съвет. "Процедурата стартира от това да се дадат нови оферти", поясни Каракачанов.