ГЕРБ с най-скъпата предизборна кампания
От ГЕРБ са платили най-много за предизборна кампания, като за концерти са отишли над 1,4 млн. лева. Това сочат данните на Сметната палата за приходите и разходите за предизборните кампании за парламентарните избори на 5 октомври.
ГЕРБ е платила 2 857 281,44 лева за предизборната си кампания. Точно толкова са и отчетените приходи на партията, като те идват изцяло от държавната субсидия.
636 383,48 лева са отишли за медийни услуги,като на електронни медии са платени 306 910,05 лева, на БНТ – 83 160 лева, на БНР – 6188 лева, на електронни издания на вестници - 190 401,90 лева. 59 760 лева пък са платени за социологически проучвания.
За плакати и флаери са платени 454 819,21 лева. За концертите в рамките на предизборната кампания са отишли 1 417 986,07 лева.
За наеми на помещения, транспорт и рекламни съоръжения ГЕРБ са платили 189 515,72 лева, 30 946 лева са отишли за наемане на персонал, а 21 471 лева - за командировки.
От ГЕРБ са отчели още, че са направили дарение в размер на 1800 лева.
Самите те обаче нямат дарители, става ясно от отчетите.
2 275 663 лева е струвала предизборната кампания на Движението за права и свободи (ДПС) - точно толкова, колкото е държавната им субсидия.
От ДПС не декларират нито едно получено дарение в рамките на кампанията.
Разходите им за реклама и ПР материали в медиите са 845 037 лева, от които 253 994 - за печатни издания. 541 043 лева за отишли за електронни медии, а най-голямата част от тази сума - 274 349 лева - е в перо "Други доставчици за аудио-визуални медийни услуги". Близо 128 000 лева са парите за БНТ, още 25 200 са платени на БНР. За предизборна реклама в онлайн медии ДПС са дали 50 000 лева.
1 825 933 лева е струвала предизборната кампания на втората по резултат коалиция "БСП лява България", сочат данните от финансовите отчети, публикувани от Сметната палата.
Даренията от физически лица са общо 494 770 лева. Сред най-крупните дарители са видни леви функционери, настоящи депутати и бивши министри. Весела Лечева е дарила най-много - 14 000 лева, Димитър Дъбов - 9950 лева, Кристиан Вигенин - 8568.50, Стефан Данаилов - 7041, Георги Кадиев - 5041.20 лева, Кирил Добрев - 5000 лв., Ангел Найденов - 4950 лв., Деница Караджова - 4950 лв., Дора Янкова - 4000 лв., Костадин Костадинов - 2253.12 лв., Жельо Бойчев - 2720.64 лв., Емил Костадинов - 2000 лв.
Средствата на издигнатите от коалицията кандидати са 96 795 лева.
За медийни пакети са отишли 628 591 лева. От тях на вестници са платени 102 043 лева, за електронни медии - 247 055 лева, за БНТ - 9936, за БНР няма нито лев, за "други доставчици на аудио-визуални медийни услуги" - 188 686, за други доставчици на радиоуслуги 48 433. За сайтовете Столетницата е похарчила 120 845 лева, няма разходи за социологически проучвания.
За девет предизборни репортажа БСП са дали още 14 904 лева на БНТ.
За консултанти са отишли 7500, а за плакати, флаери, диплянки и брошури - 21 419 лева.
За концерти и митинги от левицата са дали 4493 лева, за наеми на помещения и автобуси - 9524, за външни услуги - още 2000.
Малко по-скъпа от предизборната кампания на БСП е излязла кампанията на коалиция "България без цензура" на Николай Бареков - 1 841 824 лева.
От тях 826 444 лева са собствени приходи. Хората на Бареков обаче са събрали значително повече пари от дарения от Столетницата - 1 021 418 лева. Сред дарителите-кандидати се открояват Мария Календерска с 9900 лева, Николай Радулов - с 9500 лева и Иван Тагавов - с 8000 лева.
1 355 407 лева са платили ББЦ за медийни услуги и основната част от тези пари са отишли за електронни медии - 1 156 834 лева. За печатни издания са дадени само 159 369 лева. На БНТ са платени 20 022 лева и още 28 152 лева за предизборни репортажи. За Българското национално радио са дали само 2 400. Бареков е платил 46 496 на онлайн медии.
От партиите в коалицията най-много пари са дали ББЦ - 442 776 лв., следвани от "Лидер" с 230 000 лева. 100 000 лв. са платили движение "Гергьовден", а "Съюз на свободните демократи" - 48 868 лева. Най-малко - 4 800 лева - са дали от Български демократичен съюз "Радикали".
1 061 782 лева е струвала предизборната кампания на „Атака“. 944 996 лева са отчетени като собствени приходи на партията, като 375 000 лева са от членски внос, а 568 999 лева – от държавна субсидия.
23 530 лева са даренията от физически лица, а дарения от кандидати на партията са в размер на 20 433 лева.
728 454 лева от тях са отишли за медийни услуги. От тях на печатни медии са платени 206 416 лева, на електронни медии – 469 561 лева, на други доставчици – 421 214 лева, а на електронни издания на вестници и списания – 52 477 лева. На БНТ са платени 28 596 лева. За БНР не са отделени пари, а на други радиа са платени 19 751 лева.
За плакати и брошури са платени 88 264 лева, а 64 635 лева са отишли за концерти.
За наеми за помещения, транспорт и рекламни съоръжения са отишли още 96 413 лева.
От партията са декларирали още, че 72 823 лева от предизборната им кампания са останали неразплатени.
654 343.06 лева е струвала предизборната кампания на Реформаторския блок. От тях собствените средства на партиите в Блока са 246 847.33 лева, от дарения Реформаторите са набрали още 170 916.60 лева.
Предизборната реклама в медиите им е струвала 475 309 лева, от които само 19 504 лева са били платени на печатни издания. За електронни медии са отишли 371 919.09 лева, а за онлайн медии - 83 8856.58 лева.
За предизборни репортажи по БНТ 1 и БНТ 2 РБ са платили 34 436 лева.
Само 12 557.74 лева са разходите на РБ за митинги и концерти. Наемите са глътнали още 37 047.46 лева.
СДС са дарили най-голяма сума от участниците в Блока - 127 040 лева, следвани от Народна партия свобода и достойнство - 75 000 лева и "Движение "България на гражданите" - 40 877.61 лева. Най-малко са дали ДСБ - 3529.72 лева.
Най-голямото дарение от физическо лице за Блока е в размер на 10 000 лева. Толкова са дарили Росица Мечкарова, Стоил Янков, Росица Господинова, Петя Маринова, Люба Петкова, Евгения Златанова и Горан Маринов.
586 643 лева общо са платили за предизборна кампания от "Алтернатива за българско възраждане" - АБВ.
АБВ са получили 494 770 лева от дарения на физически лица и 96 795 лева от дарения на кандидати на партията, като за предизборната си кампания са получили общо 628 591 лева.
4419 лева са платени за материали. За медийни услуги са отишли 469 943 лева. 7500 лева пък са отишли за за консултантски услуги. За плакати и брошури са платени 21 419 лева, а за концертите в рамките на предизборната кампания – 4493 лева.
На печатни медии са платени 102 043 лева, на електронни медии – 247 055 лева, а на други доставчици – 188 686 лева. На БНТ са платени 9936 лева, а за БНР не са отделени никакви средства. На други радиа са платени 48 433 лева, а за електронни издания на вестници и списания – 120 845 лева.
Най-скромната предизборна кампания във финансово отношение от парламентарно представените партии е на коалици „Патриотичен фронт – НФСБ и ВМРО“ - под половин милион лева (495 334.33 лева).
Двете партии в коалицията са дарили общо 495 334.33 лева за кампанията. По-голямата част е на НФСБ – 329 790.42 лева.
ПФ декларира само 1000 лева от дарения. Те са получени от един дарител – Христо Христов.
Основната част от парите за кампанията са отишли за реклама в медиите – общо 354 442.03 лева. От тях най-много са платени на електронни медии – 257 967.94 лева. 206 570.02 лева от тази сума са отишли за „Други доставчици за аудио-визуални медийни услуги“. На БНТ са дадени 24 840 лева, а на БНР – 1500. На онлайн медии са платени 22 887.2 лева.
За социологически проучвания Патриотите са броили 17 040 лева, а за плакати, флаери, дипляни – 25 239.40 лева. Те не са отделили нито лев за предизборни митинги и концерти.