Борислав Игнатов е за план „ВИЗИЯ НУЛА“ за жертви на трафика и Смарт сити за всички
„Ще приложа европейските практики по безопасност на движението в София и ще променя философията на организацията му“, каза арх. Борислав Игнатов в дискусия, организирана между първите 5 кандидати за кмет на София, организирана от Института за пътна безопасност днес в столичния Интер Експо Център.
Арх. Игнатов подчерта, че лидер в пътната безопасност е Швеция, където следват политиката VISION ZERO – нула жертви, нула наранявания в градска среда. „Ние трябва да постигнем точно това. Не е важно колко леки пътно-транспортни произшествия има, защото калници и ламарини се поправят. Важно е така да променим движението в София, че нашите съграждани да не загиват по улиците, да няма наранявания, да няма убити пешеходци и най-вече деца“.
Той подчерта, че е за пълна промяна на философията на организацията на движението и за неговото провеждане чрез умните съвременни средства на дигитално управление - зелени вълни, единен координационен център, анализ на данните от трафика.
"Крайно време е да бъдат синхронизирани Генералният план за организация на движението и Транспортно-комуникационният план на София. Тези два документа трябва да бъдат координирани и осъвременени. По закон е задължително те да се актуализират на всеки 5 години, но за съжаление последната промяна в тях е от далечната 2011 г., което показва лошо и безотговорно управление на тази дейност", посочи Игнатов.
"В крак с международните практики ще подобрим условията градската среда за да стане безопасна - повдигнати кръстовища, повдигнати пешеходни пътеки, успокояване на движението за намаляване на жертвите и травмите. Основната разлика в тази философия е, че качеството на градската среда е основополагаща за безопасността, и че отговорността не е само на шофьорите, а и на общината като собственик на улиците. Време е общината и кметът да поемат тази отговорност и да изградят безопасна среда, както за пешеходци и велосипедисти, така и за автомобилистите и всички други участници в движението", допълни той.
„Аз, като бъдещ кмет, ще реорганизирам и Центъра за градска мобилност (ЦГМ), защото в момента в него се съчетават противоречиви функции, които пречат за добрата работа“, заяви арх. Игнатов. В момента на ЦГМ са вменени както организация и контрол на паркирането, така и управление на градски транспорт и анализ.
Архтектът каза, че ще разпредели тези функции, където им е мястото - контролът в столичния инспекторат, анализът към независими външни одитори с цел обективност, а Центърът за градска мобилност ще се превърне в истински команден пункт на трафика, светофарите, градския транспорт, метрополитена, с директна връзка със СДВР, Пътна полиция, НСО, Пожарна и Спешна помощ. В момента това са отделни центрове на различни места в града и това е голям проблем за движението в София.
„Всичко това трябва да влезе в единен дигитален координационен център за по-ефективно управлението”, подчерта Игнатов.
Той предлага и конкретна мярка за паркирането - въвеждането на безплатни първи 10 минути в синя и зелена зона. "Това може да започне още в първия ден на новия мандат чрез въвеждането на маркери на времето по подобие на други европейски градове. Това ще позволи кратковременното безплатно спиране на коли в зоните, които искат да оставят някого, да вземат нещо от аптека и други неща, и така ще облекчи нашите съграждани. Основният ефект от това ще е справяне с проблема с неправилното паркиране в районите на училища и детски градини. Това е утвърдена европейска практика", посочи Игнатов.
Според него София трябва да се възползва от най-новите технологични и аналитични решения, за да търси оптимални мерки за повишаване на пътната безопасност.
"Този нов подход в управлението на града ще е възможен чрез активна колаборация с гражданите и иновативните бизнеси в столицата. Демократична България концентрирано ще работи за публикуване и свободно ползване на информация в отворен формат с цел насърчаване на публично-частните партньорства и включването на граждани в процеса на разработване на политики. Ще улесним и проектите за „умен град“ (smart city), като безплатно предоставим обществени пространства за IоT инфраструктура, при условие, че общината може да ползва мрежата безвъзмездно. Подобен интегриран подход ще гарантира взимането на оптимални решения, базирани на данни, които могат чувствително да повишат пътната безопасност", обясни детайлите арх.Игнатов.