Борбата с фалшивите новини за евроизборите догодина започна от днес
Големите онлайн платформи и рекламната индустрия представиха днес Кодекс за саморегулиране. Той включва широк спектър от ангажименти за борба с дезинформацията в интернет, предаде пресслужбата на Европейската комисия.
Подписалите този Кодекс се ангажират да предприемат действия в няколко области. Те се задължават да направят политическата реклама по-прозрачна, както и да спрат рекламните приходи на някои акаунти и уебсайтове, които разпространяват дезинформация.
Онлайн платформите трябва да се справят с фалшивите акаунти и ботовете. Предвидено е потребителите да докладват за случаи на дезинформация и да имат достъп до различни източници на новини, като същевременно се подобрява видимостта и откриваемостта на качественото съдържание.
Кодексът за добри практики трябва да допринесе за провеждането на прозрачна, справедлива и надеждна онлайн кампания преди изборите за Европейски парламент през пролетта на 2019 г.
Тази стъпка допълва препоръката, направена от Европейската комисия и представена от председателя ѝ Жан-Клод Юнкер на 12 септември. Тя е насочена към мрежите за сътрудничество в контекст на изборите, онлайн прозрачността, защитата срещу инциденти, свързани с киберсигурността и борбата с дезинформационните кампании.
"Онлайн платформите трябва да се държат като отговорни социални играчи, особено в този решаващ период преди изборите и да направят всичко възможно да спрат разпространението на дезинформацията", категорична е българският еврокомисар Мария Габриел.
Тя призовава онлайн платформите и рекламната индустрия незабавно да започнат да прилагат действията, договорени в Кодекса за добри практики. "Очаквам все повече и повече онлайн платформи, рекламни компании и рекламодатели да се придържат към него и ги насърчавам да проучат допълнителни възможности за борба с дезинформацията", заяви още Мария Габриел.
"Кодексът, представен днес, е първият значим резултат от комуникацията, която Европейската комисия публикува през април. Той е важна стъпка към справяне с дезинформацията онлайн, която заплашва доверието на европейците в демократичните процеси и институции. За първи път в света имаме случай, в който индустрията се е съгласила на доброволна основа да има набор от саморегулаторни стандарти за борба с дезинформацията, като се ангажира с предприемането на широк спектър от действия - от прозрачност в политическата реклама до затваряне на фалшиви профили и демонетизация на доставчици на дезинформация", каза българският еврокомисар.
Мария Габриел ще се срещне с подписалите Кодекса през следващите седмици, за да обсъдят конкретните процедури и политики, които предприемат.
"Европейската комисия ще следи отблизо постигнатия напредък и ще анализираме първите резултати от Кодекса за добри практики до края на 2018 г. Ако резултатите се окажат незадоволителни, можем да предложим допълнителни действия, включително такива от регулаторен характер“, подчерта Габриел.