4 нови степени на професионална квалификация окончателно влизат в закона
Народното събрание окончателно записа в Закона за професионалното образование и обучение възможността за обучение от разстояние в електронна среда за навършилите 16 години. С нормативните промени се дефинираха и четири нови степени на професионална квалификация.
Промените са внесени от Министерския съвет и са част от законите по Националния план за възстановяване и устойчивост. Променя се структурата на списъците на професиите за професионално образование и на защитените професии, както и изменения в условията за организиране на дуално обучение и процедурата за валидиране на знания и умения.
Нововъведените четири нови дефиниции в закона за професионална квалификация са следните:
• Първа степен – за нея се изискват придобити професионални знания, умения и компетентности за извършване на рутинни дейности, при неизменящи се условия, при упражняване на професията;
• Втора степен – нужни са придобити професионални знания, умения и компетентности за извършване на дейности с комплексен характер при изменящи се условия;
• Трета степен – изискват се придобити професионални знания, умения и компетентности за извършване на дейности с комплексен характер, при изменящи се условия, както и поемане на отговорности за работата на други лица;
• Четвърта степен – трябват придобити професионални знания, умения и компетентности за извършване на широк кръг дейности с комплексен характер, при изменящи се условия, както и поемане на управленски отговорности за работата на други лица и за разпределяне на ресурси.
Акцентът е върху придобиване на широкопрофилни умения. Специалностите в списъка на професиите да се редуцират, а защитените професии и тези, за които се очаква да има недостиг на кадри да пазара на труда, ще се актуализират всяка година.
Според вносителите промените целят повишаване на качеството на професионалното образование и обучение и намаляване на административната тежест при лицензионните и регистрационните процедури. Не се изменя регламента на придобиване на микроквалификации, сертифициране на ключовите компетентности и регламентиране на индивидуалните сметки за обучение.