Половин век от смъртта на Гагарин: Мистерията остава
Въпреки че има официална версия, все още не е ясно как е починал първият човек отишъл в космоса.
Официално Юри Гагарин умира в самолета, заради атмосферните условия, но 50 години по-късно, кончината на първия човек в космоса остава държавна тайна, покрита с мистерия.
Сутринта на 27 март 1968 г. Юри Гагарин се подготвя за тренировъчен полет със своя самолет Миг-15 на летище Чакаловски, близо до Москва, припомня си колегата му от онова време Владимир Аксьонов.
"С Юри консултирахме едни и същи лекари, слушахме една и съща прогноза за времето, защото моето излитане бе предвидено един час след неговото", разказва той пред АФП, цитирана от БГНЕС.
Полетът на Аксьонов, който по онова време е на 34 г., обаче е анулиран: след обявяване на завръщането им в базата, нито Гагарин, нито вторият му пилот Владимир Серьогин на 45 г., не отговарят на радио връзката. Хеликоптерите, които отиват да ги търсят, бързо съобщават, че са открили отломки от самолета на 65 км от летището. Тялото на Гагарин е открито на следващия ден.
74-годишният Сергей Кравчински, тогава млад конструктор на космически кораби, си спомня за деня, в който научава тъжната новина.
"Чухме вик в коридора: момчета Гагарин е мъртъв". Беше шок, жените плачеха", припомня си той.
За първи път в историята на СССР ще има ден на национален траур за човек, който не е държавен глава. Конструкторите вече знаеха, че Гагарин е имал проблем с кацането малко по-рано, докато се е обучавал с Миг-а. Комисията, която правеше разследването, бе объркана. Според официалната версия, екипът на самолета е направил внезапна маневра заради "промяна в атмосферното положение", което е предизвикало катастрофата на изтребителя.
"Докладът на официалната комисия, който е от 29 тома, никога не е бил публикуван, което е накарало колегите и експертите да започнат свое собствено разследване", разказва историкът Александър Глушко.
Навремето се разказваха най-налудничавите истории около смъртта на първия човек в космоса. Убит по нареждане на Кремъл, бил ревнуван заради популярността си, отвлечен от извънземни, да не говорим за версията за маскарад предназначен да симулира смъртта му, за да бъде настанен в психиатрично отделение... През 2011 г., за да се отпразнуват 50-години от първия полет на Гагарин в космоса на 12 април 1961 г. Кремъл съобщи, че вдига завесата около смъртта на първият космонавт. Според новите открития "една от вероятните причини" за самолетната катастрофа била наличието на балон", който Гагарин и Серьогин се опитвали да избегнат преди да загубят контрол върху самолета.
"Една от вероятните причини. Тази формула не означава нищо. И нито един документ от 29-те тома на разследването изобщо не е публикуван в пълен размер" подчертава историкът Александър Глушко.
За него тайната за инцидента с Гагарин има за цел да "скрие дефектите в организацията и дисфункцията на съветския космически сектор", който по онова време бе самият символ на съветския успех.
"Без да се знае истината и поради липса на такава, слуховете се умножават и продължават да циркулират и днес", казва още той.
Има и други версии, една от тях е на Алексей Леонов.
"Родителите ми ме уверяваха, че Гагарин е мъртъв, защото е бил пиян", спомня си Александър Володко, полицай от Новокузнецк в Сибир.
Роден година след смъртта на Гагарин, Александър, който посети музея на Космическото завоевание в Москва, би искал "най-накрая да се знае истината". Противно на родителите му, той споделя друга версия за смъртта на Гагарин, която всъщност защитава космонавтът Алексей Леонов и който я споделя след краха на СССР през 1991 г. Според Леонов, който е член на анкетната комисия през 1968 г., самолет Сухой, който не е трябвало да бъде там, преминава траекторията на Миг-а на Гагарин на по-малко от 20 метра от самолета му. Преминавайки звуковата бариера, пилотът е предизвикал космонавтите да се върнат и да се разбият.
"Видях декласифициран документ, който потвърждава /тази теза/", твърди 83-годишният Алексей Леонов пред руската агенция РИА Новости през юни и допълва, че комисията е скрила истината, за да защити оцелелия пилот.
Той отказва да разкрие самоличността му и казва само, че става въпрос за "добре известен" човек, който днес е "възрастен и болен".
"Вече не е тайна. Става въпрос за небрежност и нарушение на навигационните правила", каза в заключение Леонов. "Докато официалните документи не се оповестят публично, това твърдение просто остава една хипотеза", казва от своя страна историкът Глушко.