Как да разберем дали амортисьорите са за смяна?
Износените или “изпуснали” амортисьори оказват пряко влияние както върху комфорта, така и върху безопасността на пътниците по време на движение на автомобила. Затова е много важно да бъдат сменени още при появата първите симптоми, че нещо не е наред.
За съжаление, не винаги е лесно да се разбере кога са износени. Основната причина е, че водачите свикват с постепенното влошаване на работата на окачването и много от тях просто адаптират стила си на шофиране, игнорирайки проблема.
Симптоми, които показват, че амортисьорите са за смяна
Проблеми със спирането
Тъй като тези елементи спадат към конструктивна част от превозното средство, когато започнат да се износват това може да окаже влияние не само върху окачването, но и върху начина на спиране. Казано иначе, ако амортисьорите са амортизирани, вероятността все по-често при спиране да чувствате колата си нестабилна е много голяма. Обикновено нестабилността се изразява в “гмуркане” на превозното средство напред при спиране.
Проблеми с управлението
Друг издайнически симптом за износени амортисьори е начинът, по който автомобилът се справя със завоите. Ако забележите, че воланът е станал по-твърд и труден за завъртане, а по време на завой колата се олюлява или накланя, не се бавете повече, а вземете мерки за проверка на състоянието на тези компоненти от окачването.
Необичайно износване на протекторите на гумите
Забележите ли, че гумите ви се износват по необичаен начин, това най-вероятно се дължи на “изпуснали” или напълно амортизирани амортисьори. Съветваме ви веднага да вземете мерки, тъй като щом гумите се износват по този начин, а не както при стареене, това означава, че амортисьорите не могат да вършат работата си и това може да доведе до проблеми не само с окачването, но и до образуването на т. нар. ”чаши” около ръба на протекторите на гумите. А това е много опасно.
Намален комфорт по време на път
Една от основните задачи на амортисьорите е да обират вибрациите и да осигуряват комфорт на пътниците по време на пътуване. Ако започнете да усещате все по-често всяка бабуна на пътя, това е ясна индикация, че трябва да обърнете внимание на тези елементи от окачването и ако се налага да ги смените.
Необичайни шумове като потропване
Друг издайнически знак за износени амортисьори е шумът. Ако чувате дрънкане и потропване, когато превозното средство е в движение, това най-вероятно означава, че или имате разхлабен елемент, или маслото на амортисьора е изтекло.
Как да проверите дали наистина са за смяна?
Ако не можете да отидете до сервиза, който обслужва колата ви, можете да направите проверка на състоянието на тези елементи от окачването и сами.
Спрете колата на равно място. Излезте от превозното средство, застанете в единия му край и го разклатете силно за няколко минути. Вдигнете ръце и наблюдавайте движението на автомобила. Ако колата спре да се заклаща веднага щом си махнете ръцете, то амортисьорите са наред. Но ако продължи да се поклаща още няколко минути, това означава, че елементът е или “изпуснал” или напълно износен. Направете това упражнение с останалите три страни на колата и ще разберете дали и кои амортисьори са за смяна. (Не забравяйте, че тези авточасти се сменят винаги по двойки).
Поставете колата на канал или я вдигнете на подемно устройство или крик. Свалете гумите една по една и огледайте за изтичане на моторно масло. Има ли такова ще го откриете. А това означава само едно - имате си “изпуснал” амортисьор.
Открийте празен паркинг и направете тест драйв. Увеличете скоростта и завийте. Ако някой от амортисьорите е за смяна, колата със сигурност ще се разклати при завоя.
И още нещо, преди да се разделим
Най-важното е да не забравяте, че тези елементи както всички останали компоненти в автомобила се износват и на определен период от време трябва да се сменят. Затова е препоръчително, дори и да нямате проблеми, ако сте изминали 80 000 км да посетите сервиз и да поискате преглед и смяна на амортисьорите.