Закъснял полет – какво да правим?
Проблемните полети се превръщат в неприятно преживяване за все по-голяма част от активно пътуващите хора, които използват въздушния транспорт по лични и бизнес причини. Независимо от целта на пътуването, проблемните полети създават редица пречки и причиняват неудобства, излишни нерви и финансови загуби.
Авиокомпаниите често разчитат на недостатъчна информираност от страна на клиентите си и прибягват до различни методи с цел избягване на отговорността за причинените неудобства.
Според статистиката eдва 10% от потребителите са наясно със своите права при закъснял или отменен полет и знаят как да потърсят справедливост при подобни случаи. Дългата процедура по взимане на компенсациите също е сред основните причини голяма част от хората да се откажат да търсят дължимите си обезщетения.
Колко от полетите закъсняват или са отменени?
Всеки ден хиляди полети закъсняват или биват отменени по различни причини. Според проучванията най-честите забавяния на полети се случват във вторник и неделя, а полетите от и до Англия са най-често забавяните или анулираните в сравнение с други страни в Европа. Полетите от и до италианските, германските и румънските летища също се считат за едни от най-проблемните в Европа.
Права на пътниците в ЕС и по света
През 2004 година Европейският Парламент и Съвета създават Регламент 261 (или ЕО №261 за по-кратко), който установява общите права за обезщетение за пътниците в случай на закъснял или отменен полет и отказан достъп до борда на самолета.
Регламентът се прилага за абсолютно всички полети, излитащи от летище в ЕС и за полети, които кацат в ЕС, изпълнявани от европейска авиокомпания.
Регламентът обхваща си полети във въздушното пространство на Европейския съюз, както и такива до дестинации като: Исландия, Швейцария, Норвегия, Френска Гвиана и Мартиника, Майот, Гваделупа и Реюнион, Мадейра, Азорските острови и Канарските острови.
Кога авиокомпаниите ни дължат обезщетение?
Авиокомпаниите дължат обезщетение на своите клиенти в следните случаи:
– При отмяна на полет;
– При закъснение повече от 3 часа;
– При пропусната връзка;
– При отказан достъп на борда поради овърбукинг – в случаите, в които авиокомпанията е продала повече билети от местата в самолета.
Размерът на обезщетението се определя от дължината на маршрута и варира от 250 до 600 евро. Още информация по темата можете да откриете тук.
Как да получим обезщетение за закъснял полет?
В условия на активно използване на услугите на различни авиокомпании и съществуването на Регламента №261/2004 съществуват и хора, чиято професия е защитата на правата на пътуващите със самолет граждани.
Пример за такава компания у нас е Аероиск. Това е българска компания, създадена от млади и активни професионалисти, която се занимава с подсигуряване на правата на самолетните пътници, осигурявайки изплащането на парични обезщетения за пропуснати връзки, закъснял, отменен полет или при отказан достъп до борда на самолета.
Консултантската агенция се състои от специалисти и юристи с опит в сферата на авиацията, които адекватно и аргументирано могат да защитят правата на пътниците пред авиокомпанията, а при необходимост - по административен или съдебен път. По този начин потърпевшите могат да получат до 600 евро парично обезщетение за причинените им неудобства по време на пътуване, а всяка консултация и проверка на случаите е безплатна.
Как да получим своето обезщетение?
За да получите помощ при проблемен полет е необходимо единствено да регистрирате иска си бързо и лесно през интернет платформата на компанията и предоставите нужната информация. Задължението на Аероиск е да осигурят изплащането на дължимото обезщетение за закъснял полет от страна на превозвачите към потърпевшите потребители, ако отговарят на критериите на Регламент 261 и запознаването им с техните права при пътуване.
След като регистрирате своя иск и представите на агенцията съгласие за вашето представляване от нейно име, както и документ за полета, системата на платформата автоматично ще генерира пълномощно, необходимо за вашето представляване пред авиокомпанията. Необходимият документ – доказателство за вашия проблемен полет може да бъде резервация, електронен билет или бордна карта. Съветваме пътниците винаги да пазят бордните си карти точно за такива непредвидени случаи на закъснения и отменени полети.
След успешно получаване на всички необходими за процедурата документи, екипът на Аероиск пристъпва към извънсъдебни правни действия за събирането на дължимото обезщетение.
Развитието на подадения от вас иск може да бъде следен по всяко време чрез влизане в платформата на Аероиск с вашия личен акаунт, като въведете вашите имейл и парола за регистрация. Агенцията е ангажирана с редовното информиране чрез изпращане на имейли с актуална информация при всяка новост по всеки от постъпилите искове.
Максималнинят срок за отговор от страна авиокомпанията на изпратеното искане за парично обезщетение е 8 седмици. Ако превозвача не отговори на подадения от агенцията иск или откаже да изплати дължимата компенсация, следват административни действия срещу него.
Ако Аероиск прецени, че причината за отказа на авиокомпанията е неоснователна, то агенцията може да заведе дело в компетентния съд на територията на Европейския съюз след получено съгласие на пътника за подобни действия.
Всички разноски за адвокатски хонорари и такси в процеса на делото са за сметка на Аероиск.
Екипът на Аероиск проверява внимателно всеки случай. Агенцията поддържа постоянен контакт с пътниците и им предоставя становище по техния конкретен казус, както и полезна информация за правата им по време на път. По този начин бързо и лесно можете да защитите своите права и да получите полагаемата компенсация за причинените неудобства при вашето следващо проблемно пътуване със самолет.
При случай на съгласие и успешно договаряне с авиокомпаниите, процедурата продължава с процес по събиране на обезщетението. След изплащане на дължимата сума, тя се превежда по вашата банкова сметка. Важно е да споменем, че агенцията ви получава възнаграждение само при случаи на успешно подаден иск и действително получено парично обезщетение от авиокомпанията за вашия проблемен полет.
Ето как с помощта на съответните компетентни агенции всеки пътуващ гражданин може да бъде спокоен, че неудобствата, причинени от проблемен полет могат да бъдат компенсирани бързо, лесно и с максимална яснота по време на целия процес.
Можете да се свържете с тях през онлайн платформата на АероИск или чрез лично съобщение във фейсбук страницата на компанията.