Загуба на ориентация е причината за падането на МиГ-29. Може да има и наказани
Основната версия за падналия в Черно море български МиГ-29 е среща на самолета с водната повърхност вследствие на загуба на пространствената ориентация от пилота. Това е записано в доклада на разследването на „Военна полиция“ за инцидента на 9 юни 2021 г. по време на ученията на ПВО и ВВС - „Шабла 2021“.
Авторите на доклада посочват като съпътстващи причини "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите", "особености на полетите над море нощем", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака". Загиналият пилот подп. Валентин Терзиев е загубил ориентация след поразяването на целта. Тя представлява осветен падащ парашут и е падала по-бързо от предвиденото, а пилотът не е вдигнал самолета достатъчно бързо. Това е можело да бъде предотвратено от ръководството на учението - като прекрати изпълнението на задачата, или от самия пилот, ако е осъзнавал опасността, стана ясно от обяснението на полковник Василев от звеното на Военна полиция, което разследва инцидента.
Заключенията на доклада бяха съобщени на брифинг в Министерството на отбраната пред съпругата на Терзиев Димитрина Попова, която зададе основните въпроси. Там бяха и военният министър Георги Панайотов, началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на Военновъздушните сили ген.-майор Димитър Петров, директорът на Служба „Военна полиция“ бригаден генерал Ивайло Сотиров.
Полковник Василев обясни на Попова, че не се говори за човешка грешка на пилота: "Би било пилотска грешка, ако пилотът осъзнава в каква ситуация е, но не е предприел действия". Според разследващите от военна полиция до последно пилотът не е осъзнавал в каква ситуация се намира. “В последната секунда той започва стандартен доклад за изключване на въоръжението и за нормалната работа на двигателя”, каза Василев.
“Неправилното разпределение на вниманието на пилота преди излизането на самолета” беше обяснено от Василев така: “След поразяването на целта и преместването на погледа на приборите в кабината би трябвало пилотът да проконтролира положението на самолета спрямо авиохоризонта. От данните в черната кутия се вижда, че няма нито един момент от полета, от насочването до удара във водната повърхност, в който носът да е повдигнат спрямо авиохоризонта, тоест да е приведен в хоризонтално положение. Преди да излезе в маньовър атака на дясно би трябвало да приведе самолета в хоризонтално положение.”
Разследването не е установило нарушение в ръководството на полета, а “неправилна преценка на групата за наземно ръководство”, защото по думите на Василев до момента на поразяването на целта полетът е бил контролиран и не е бил изпуснат моментът на управление. “След като мишената започва да пада по-бързо, се получава дефицит от време за насочването, което може да стигне за насочването, може и да не стигне. Не считам, че нито времето, нито височината са били недостатъчни”, каза полк. Василев. Той уточни, че прехватът на мишената е можел да бъде прекратен от групата за насочване, ако осъзнае, че няма да има време, както и от пилота, ако осъзнае същото.
Министър Панайотов добави, че звеното на Военна полиция, което разследва авиационни инциденти, няма право да посочва виновни, прокуратурата е тази, която разследва инцидента. Но той като като министър може да търси виновни, след като прокуратурата си свърши работата. “Получихме индикации от прокуратурата, че не са ок, ние да правим проверка преди завършването на разследването, но е възможно да поискам документите и да го направя”, каза още Панайотов и добави, че няма давност за тази проверка.
На въпрос на Попова, той отговори, че има случаи, в които пилоти прекратяват изпълнението на задачата, дори и вчера във ВВС е имало такъв случай, а наказания не са налагани.
Съпругата на загиналия пилот зададе множество въпроси. Сред тях беше и въпросът, откога не е стреляно по мишена нощем, какъвто е случаят в Шабла. Военните обявиха, че не помнят откога, но стана ясно, че такова нещо не е правено от години. Стана ясно и че Валентин Терзиев никога не е извършвал това упражнение. Той е стрелял с ракета нощем, но никога по мишена, обяви военният министър Георги Панайотов. Той и командващият ВВС обаче обявиха, че за тези неща винаги имало първи път. И аз съм правил много неща за първи път, обяви командващият ВВС ген. Димитър Петров.
Шефът на авиобаза Граф Игнатиево ген. Николай Русев обяви, че подп. Терзиев е бил много добре подготвен и е стрелял с ракети пет пъти от 2105 г. насам. Той разкри, че преди това и друг пилот е стрелял по мишена и е изпълнил успешно задачата. Терзиев също е поразил успешно мишената.