OffNews.bg

За лекари в училище трябват 5838 медици и 200 млн. лева за начало

За да се върнат лекарите в училищата, останалите детски заведения и университетите, трябват 5838 медици, 82 млн. лева за оборудване на кабинетите и по 120 млн. лева на година за заплати. Това пише в становище на Управителния съвет на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари председателят д-р Любомир Киров.

Той коментира темата за медицинската помощ на територията на училищата след трагичния случай, при който 11-годишно момиче почина след ритник в корема от съученик в столичното 52-ро основно училище. Оказа се, че по същото време в сградата не е имало медицинско лице, защото сестрата си тръгнала 10-ина минути, преди учителката и детето да потърсят помощ. Чакали 30 минути линейка. Детето издъхна в "Пирогов".

Броят на училищата, университетите, детските заведения, домовете за деца, лишени от грижи, в настоящия момент е около 5838. Логиката изисква оборудването на 5838 кабинета и назначаването на лекар и медицинска сестра във всеки един от тях.

За пълното оборудване на лекарските кабинети, съобразно изискванията за провеждане на лечебна дейност ще са необходими 82 000 000 лв. (средно по 14000 лв. на кабинет). Около 120 000 000 лв. пък са нужни годишно за заплати и осигуровки на училищните лекари и мед. сестри.

В същото време, годишно у нас се дипломират едва 250 - 300 лекари.

От сдружението поставят и под съмнение необходимостта от връщането на лекарите в училищата - училищата не са лечебни заведения, необходимата диагностика и лечение се осъществява в лечебните заведения, а при остро възникнали заболявания, които изискват спешна намеса, се отзовава ЦСМП, пишат те.

В същото време, при трагичния инцидент, довел до смъртта на 11-годишното дете, линейка на спешна помощ не се е отзовала в продължение на 30 минути.

Лекарите предлагат:

1. Създаване на ясни правила за работа на медицинските специалисти в съществуващите училищни кабинети, като акцентът бъде върху организацията и насочването на подлежащите деца към ОПЛ за профилактичен преглед, контролен преглед по повод хронично заболяване и имунизации. Организирането на здравни беседи на за социално значими здравни проблеми (СПИН, наркомания, алкохолизъм и т.н) с участието на лекари ОПЛ и от останалите специалности също би могла да бъде една от задачите на работещите в тези кабинети.

2. Осигуряване на средства за комуникация (компютър, интернет, съответен софтуер за проследяване на имунизационния статус, алгоритми за насочване за контролни прегледи към ОПЛ и оттам, ако е необходимо, към съответен тесен специалист, при деца с хронични заболявания).

3. Провеждане на активно обучение по специална програма за изпълнение на посочените задачи на медицинските специалисти, работещи в учебните заведения.