Велоеволюция недоволни от алеята по Каблешков, не може да се кара един до друг
Велоалеите, предвидени по столичния бул. "Тодор Каблешков", не отговарят на изискванията в българската нормативна уредба.
Това твърдят в свое становище от "Велоеволюция". Съвременните велоалеи са толкова широки, че позволяват задминаване и каране един до друг - нещото, което прави карането на велосипед привлекателно и в Нидерландия, и в Дания. Удобството за велосипедистите се изразява във възможността за свободно движение, където препятствията са сведени до минимум, родител може да кара колело редом до децата си, колела от всякакъв вид и размер се движат, без да са сбутани едно в друго, обясняват от организацията.
След ремонта на бул. "Тодор Каблешков" в участъка от бул. "България" до ул. "Луи Айер" велосипедистите ще имат от двете страни еднопосочна велоалея с ширина от 1,5 м. Колоездачите и пешеходците ще бъдат разположени на отделни нива. По този начин ще имаме булевард с профил около 38,5 метра, с два тротоара по 5 метра за пешеходци, с озеленяване, с бус лента и място за велосипедно преминаване, заяви главният арх. Здравко Здравков при представянето на проекта.
Според изискванията еднопосочната велоалея трябва да е минимум 2 метра, подчертават от Велоеволюция.
По бул. "Тодор Каблешков" е планирано главно велосипедно трасе и в Общия устройствен план на София, и в Плана за устойчива градска мобилност (ПУГМ) - необходимостта от изграждането му е безспорна. Главното велосипедно трасе, според дефиницията в ПУГМ, е предназначено за бързо и безопасно придвижване - както на велосипедисти, така и на хората с електрически тротинетки. При главна велоалея с широчина под минимума, придвижването на основни потоци велосипедисти би било всичко друго, но не бързо и безопасно. При отделянето на велоалеята от 1.5 м, за да се задмине велосипедист или препятствие, трябва да се слезе на платното за движение, но няма как човек да се върне на велоалеята заради самото отделяне. Независимо какво е това отделяне - с междинно ниво, с бордюр на нивото на пътното платно, колчета или делинеатори, то само по себе си представлява опасност, ако широчината на велоалеята не позволява безопасно избягване на препятствия. А такива в София често се срещат по велоалеите - от контейнери за отпадъци на неправилно място или небрежно оставен боклук, през паркирани автомобили, стеснения или паркирани “за малко” автомобили, мотивират се от "Велоеволюция".
Управляващите и подопечните им проектанти трябва да изберат - или тясна велоалея с възможност за разширение на следващ етап, или нормална велоалея с трайно отделяне от пътното платно. Няма причина проект за милиони да не заложи велоинфраструктура, изпълняваща поне минимални критерии за удобство и безопасност, категорична са от организацията.
Обичайното оправдание за подобни минималистични изпълнения в София е “Няма място за велоалеи, улиците са ни тесни”. Това обаче не може да се каже за прясно отчуждените терени за булевард с широчина над 38 м - напълно достатъчен за рингов булевард с градски транспорт, удобни тротоари, нормални велоалеи и за автомобилно движение, подчертават още от "Велоеволюция".