OffNews.bg

Въвеждат дистанционни семестриални и държавни изпити за студентите

Семестриалните и държавните изпити на студентите, както и защитите на дипломните работи ще може да се провеждат дистанционно, съгласно проект на нова Наредба за държавните изисквания за организиране на дистанционната форма на обучение във висшите училища. Гласуването ѝ предстои от Министерския съвет, а с него ще бъде отменена сега действащата наредба от 2004 г., която урежда този въпрос.

"Действащата към момента Наредба е приета през 2004 година и оттогава не е актуализирана. Пандемията от COVID-19, както и съвременните тенденции в областта на дигиталните технологии, в съчетание със стратегически документи на национално и европейско ниво, обуславят необходимостта от осъвременяване на нормативната рамка за провеждане на дистанционна форма на обучение", пише в мотивите за внасянето ѝ министърът на образованието Красимир Вълчев.

Проектът е изработен от работна група с представители на МОН, висши училища (ВТУ, ПУ, РУ, СА, СУ и ТУ-София), Националния център за дистанционно обучение. Той е съгласуван с Националната агенция за оценяване и акредитация.

Университетите ще могат да обучават дистанционно студенти бакалаври и магистри, както и докторанти. Те ще могат да провеждат от разстояние и курсове за повишаване на квалификацията и за продължаващо и допълнително обучение.

С оглед степента на информационно и технологично осигуряване при осъществяване на дистанционно обучение средата за неговото провеждане се класифицира в четири равнища, които са свързани и с правото за провеждане на обучение за придобиване на съответните степени за висше образование.

Висшите училища следва да осъществяват дистанционна форма на обучение на базата на съответна среда за дистанционно обучение – част от информационната им инфраструктура, която включва:

1. вътрешни правила за организация, провеждане и развитие на дистанционно и електронно обучение;

2. научно-преподавателски, административен и технически състав с компетентности в областта на дистанционното и електронното обучение;

3. специално създадено към висшето училище обслужващо звено за дистанционно обучение;

4. стандарти и процедури за проектиране, създаване и лицензиране на електронни учебни дейности и ресурси в съответствие с методика, специфична за електронното и дистанционно обучение, и съгласно Закона за авторското право и сродните му права;

5. електронни учебни и административни дейности;

6. хранилище на електронни учебни курсове, дейности и ресурси, включително на електронни тестови единици и тестове;

7. системи за управление на електронно базирани оценявания и финални изпитвания с установяване на опити за плагиатство и със съхраняване на изпитни данни и студентски работи в електронен архив поне за 5 години;

8. система за идентификация на студентите и контрол на съответните процедури – в случаите на електронно провеждане на изпити и оценяване;

9. софтуерни платформи за дистанционно обучение с възможности за синхронно и асинхронно обучение и отдалечен оторизиран постоянен достъп на обучавани, преподаватели и администратори.

Регламентира се изискване висшите училища да изграждат, поддържат и развиват своя информационна инфраструктура с цел създаване, съхраняване, използване и разпространяване на информационни и образователни продукти – резултати от дейността на съответната институция.

Студентите в дистанционно обучение ще имат достъп до индивидуални и групови електронни учебни дейности, е-съдържание, оценяване и педагогическа комуникация; електронни административни услуги за предоставяне на информация, за плащания, за издаване на документи, за уреждане на студентско положение, за изпълнение на студентски задължения и др.

Учащите дистанционно може да имат и присъствени периоди, но не повече от 15% от общия брой часове по учебен план.

ВУ трябва да осигурят не само технологично и техническо провеждане на изпити с дистанционна идентификация на самоличността на оценяваните и контрол на изпитната процедура, съпроводено с високо ниво на сигурност и защита на личните данни, а и да прилагат софтуерни средства за установяване на опити за измама и плагиатство;

Новата наредба ще влезе в сила месец след обнародването ѝ. До два месеца по-късно НАОА трябва да приеме критерии за определяне на равнището на средата за осъществяване на дистанционна форма.