OffNews.bg

Въвеждат 4 нови степени на професионална квалификация

Парламентът прие на първо четене промени в Закона за професионалното образование и обучение, с които се въвежда възможността за обучение от разстояние в електронна среда за навършилите 16 години. Въвеждат се и четири степени на професионална квалификация. 

Промените са свързани с Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) и са внесени от Министерски съвет. Законопроектът е разработен в изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПУ), като целта е правната регулация на обществените отношения в областта на професионалното образование и обучение. 

От Министерски съвет предлагат промени в структурата на списъците на професиите за професионално образование и на защитените професии, както и изменения в условията за организиране на дуално обучение и процедурата за валидиране на знания и умения. 

С нормативните промени се уреждат четири степени на професионална квалификация:

• Първа степен – за нея се изискват придобити професионални знания, умения и компетентности за извършване на рутинни дейности, при неизменящи се условия, при упражняване на професията;

• Втора степен – нужни са придобити професионални знания, умения и компетентности за извършване на дейности с комплексен характер, при изменящи се условия, при упражняване на професията;

• Трета степен – изискват се придобити професионални знания, умения и компетентности за извършване на дейности с комплексен характер, при изменящи се условия, както и поемане на отговорности за работата на други лица при упражняване на професията;

• Четвърта степен – трябват придобити професионални знания, умения и компетентности за извършване на широк кръг дейности с комплексен характер, при изменящи се условия, както и поемане на управленски отговорности за работата на други лица и за разпределяне на ресурси, при упражняване на професията.

Промените целят повишаване на качеството на професионалното образование и обучение и намаляване на административната тежест при лицензионните и регистрационните процедури.

В предложените промени не влиза регламентирането на придобивани на микроквалификации, сертифицирането на ключовите компетентности и регламентирането на индивидуалните сметки за обучение, пише в мотивите на законопроекта.