Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев отново защити предложените от МОН реформи в образованието, съобщава БНР. Това се случи по време на заседение на образователната комисия в Народното събрание. Сред промените е и добавянето на предмет "Добродетели и религии", което предизвика обществено недоволство и протест в центъра на София.
Министърът обясни, че все още няма разработени програми по предмета "Добродетели и религии" и подчерта, че нито един ученик няма да учи религия насила и ще има възможност за избор:
"Все още нямаме учебната програма. Най-вероятно през ноември ще се приеме Законът за предучилищното и училищното образование. Ние ще използваме тези два месеца да довършим работата - специално по тези учебни програми. След това ще бъде проведена и подготовката на началните учители. Нито един свещеник, свещенослужещ няма да влиза в училище. Този предмет във всичките му програми ще се води от учители. Тези родители, които не са преднамерени, които не водят идеологически битки срещу религията, са спокойни", посочи Вълчев.
"Ние в момента имаме религия в българската образователна система и няма никаква драма. Това, което правим - единствено разширяваме достъпа. Това ще бъде час по възпитание, ще има алтернативната програма за добродетели", каза още той.
По темата с провеждането на Национално външно оценяване догодина и включването на новите интегрални задачи в изпита по математика, министърът посочи, че в него ще бъдат включени практически задачи, които ще предполагат и разбирането по-точно на основни понятия от природните науки:
"Децата трябва да знаят какво е ток, да знаят какво е съпротивление, какво е ват, киловатчас, волт, какво е киселинност и рН."
Вълчев увери, че всички училища са готови за 15 септември, въпреки че има места, където ремонтите не са приключили през лятото и ще се наложи да се създадат неудобства за учители и ученици.
По време на изслушването в ресорната парламентарна комисия министърът и депутатите засегнаха и ролята на изкуствения интелект при работата с ученици със специални потребности.
"В момента се правят нови програми за професионална подготовка, които също ще отразяват последните развития в сферата на изкуствения интелект", каза Вълчев.
За "учене чрез изкуствения интелект" той посочи одобрения проект за дигитална трансформация на училищното образование, който ще включва AI модули за идентифициране на дефицити и персонализирано обучение, и подчерта необходимостта от собствен специализиран модел, разработен от български институти при спазване на регламента за личните данни, съобщава БТА.
"Обучението трябва да бъде балансирано и предпазливо насочено към изграждането на умения, а не към ерозията на уменията“, каза Вълчев, като отбеляза рисковете от ИИ и подчерта, че базовите умения от общообразователните дисциплини стават още по-важни.
Той цитира проучвания, показващи, че ползването на готови резултати от AI намалява мозъчната активност и води до трудности при запомняне на нов материал при учениците. Като решение предложи методи като обърната класна стая, при която учениците обработват материала вкъщи, а в клас го обсъждат.
Относно смяната на директори на 280 образователни институции Вълчев обясни:
"Подготвили сме програма за новоназначените директори на образователни институции и нейната реализация ще започне от следващата седмица. Няма да се утвърждава от Министерския съвет (МС) тази програма, за да не губим време. Националните програми за предучилищното и училищното образование се утвърждават от МС, а в този случай юридически това не е необходимо и ще спестим време".
Деян Милков
Деян Милков е студент по журналистика в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Завършва 9. Френска езикова гимназия "Алфонс дьо Ламартин". Има стажове в БТА и Bulgaria ON AIR. Интересува се от политика и театрално изкуство. Работил в Народния театър.










































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23465
6
11.09 2025 в 09:51
2020
5
10.09 2025 в 21:40
6764
4
10.09 2025 в 20:53
В Европа родителите могат да откажат такъв предмет.
Тук от предмет по избор става задължителен предмет. Изборът е между 2 религии (от всички) и 1 по добродетели.
Добродетелите, по възможна съществуваща програма, е разговори на база прочетени текстове. При запознаване с тях, се оказва, че поне голяма част са библейски.
Тоест, ще четат потенциално, части от библията.
Мисля, че това четиво не е за деца начален и т.н. етап.
Мисля, че всеки може да се запознае с религията, библията и т.н. при желание, като посещава неделно училище.
Това е основна роля на църквата. Не на училището.
Мисля, че паралелно изучаване на религия и науки не е за ученици и то в училище.
Добродетелите често не се връзват с представителите на религията ни... което хора наблюдават в обществото.
А те се опитват да ги вържат като нещо, единствено възможно само за/при религията.
И много, много други неща мога да кажа, но стана дълъг коментарът ми.
23465
3
10.09 2025 в 19:00
5055
2
10.09 2025 в 18:48
47
1
10.09 2025 в 18:05
Посланията от плакатите на протеста (галерия)
''Ако утре не гласуват оставка, ще дойдем още повече и няма да си тръгнем''
Второ и последно отворено писмо до Бойко Борисов
''Ако утре не гласуват оставка, ще дойдем още повече и няма да си тръгнем''
Студентите от НАТФИЗ вече протестират