В III клас ще учат как се оформя писмо, макетните ножове изчезват от програмата по трудово в IV клас (обновена)
Третокласниците ще трябва да могат да пишат правилно думи, които съдържат група съгласни, както и да оформят лично писмо по образец - предвиждат промените в учебните програми за класа в частта за български език и литература. Те бяха публикувани от Министерството на образованието и науката след двугодишен преглед. От учениците ще се очаква вече да са могат да са усвоили добре разграничаването на ударена от неударена сричка в дума - това умение "слиза" от трети във втори клас според проектите, за които е предвидено да влязат в сила от предстоящата учебна 2023/2024 година.
В повечето от останалите предмети промените не се отнасят до учебното съдържание, а се отнасят до годишния брой часове по съответния учебен предмет. Вместо броят им да бъде записан в учебните програми, както е сега, той ще остане вписан само в Наредба 4, в която е рамковият учебен план за общо образование за основната степен на образование (първи-седми клас вкл.) по класове и предмети.
По човекът и обществото от темата "Българското общество през Средновековието" отпада едно от понятията, които досега беше необходимо да се знаят: духовенство.
4. клас
В четвърти клас единствената промяна в програмите касае предмета "Технологии и предприемачество". При конструирането и моделирането ще се насърчава екипната работа на децата, а от учебното съдържание в темата "Инструменти и материали" "изчезва" заложената употреба на макетни ножчета. Вместо изискването учениците да могат да обработват хартия или картон с макетен нож - както е записано в програмата сега, формулировката става "Обработва хартия и картон, като безопасно използва инструменти". Дали това изключва употребата на макетен нож - оръжието, с което бе обезобразено 18-годишно момиче в Стара Загора от бивш интимен приятел рецидивист - не се разбира от текста, затова снощи попитахме МОН дали той е сред възможните инструменти.
От отговора става ясно, че макетните ножчета остават сред възможните инструменти за употреба в час по трудово, но ще бъдат положени всички усилия тя да е безопасна.
"Новият очакван резултат от обучението "Обработва хартия и картон, като безопасно използва инструменти" от темата "Инструменти и материали“ предполага разширяване на възможностите за обработване на хартия и картон с различни инструменти, като поставя акцент върху безопасността, която трябва да бъде гарантирана чрез подхода на учителя към изпълнението на определена практическа задача.
Безопасността в обучението по технологии и предприемачество е водещо условие при подбора на задачите за самостоятелно практическо изпълнение и на използваните материалите и инструменти. Съобразно конкретните умения на учениците учителят следва да осигури самостоятелното изпълнение на задачата, като предварително инструктира учениците за безопасното използване на конкретния инструмент, покаже нагледно техниката на изпълнение, наблюдава работата на ученика и оказва съдействие при необходимост. Освен това инструментите може да бъдат осигурявани чрез училището за работа през конкретния час, след което да се съхраняват на сигурно и недостъпно за децата място. В такъв контекст няма пречка за използването и на макетен нож при обработката на хартия и картон.
Правилното и безопасно използване на инструменти и материали е важна цел за обучението по ТП (изискване на Държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка), а средствата за постигането й са в правомощията на учителите. Законът за предучилищното и училищното образование дава право на педагогическите специалисти да определят методите и средствата за провеждане на образователния процес", пишат в отговора си от Министерството на образованието и науката.
Промените в програмите за I клас вижте ТУК.
Промените в програмите за II клас вижте ТУК.