Търговци надували цените дни преди Черния петък, за да заблудят с по-висок процент отстъпка
Около 170 проверки в големи търговски центрове в страната и онлайн магазини е извършила Комисията за защита на потребителите в „Черния петък” вчера. При проверките са констатирани 25 нарушения.
Основно става въпрос за изкуствено завишаване на цените непосредствено преди кампанията, за да се рекламира по-висок процент отстъпка, докато по закон стоката трябва да е продавана на старата цена поне месец преди обявяване на намалението, обясни председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
Инспекторите са попаднали и на случай, в който е обявена старата, по-висока цена и процент намаление, без да е посочена новата. В хода на проверката обаче става ясно, че преди да бъде извършена сделката, потребителят е информиран от продавача за реалната цена, която ще заплати.
Съществува известна логика в това, защото ако тази промоция трае само един или два дни, дори по-голям риск би се създал, ако смените етикетите на абсолютно всички стоки с нови цени и на следващия ден трябва пак да ги смените, отколкото ако обявите коректно процента и информирате клиента за точната сума, която трябва да плати, коментира Маргаритов пред Канал 3.
В някои случаи, въпреки че се анонсира процент намаление и нова по-ниска цена, на касата се таксува старата цена, даде друг пример председателят на КЗП и каза, че това са отделни случаи, които показват, че макар и не масово, все пак има опити за подвеждане на потребителите.
Когато установим такива нарушения, издаваме заповеди, с които забраняваме по-нататъшното им практикуване и налагаме санкции, каза Димитър Маргаритов.
В последните години произнасянията на КЗП за нелоялни практики са се увеличили, като за цялата минала година те са около 300 и засягат практики в търговските, туристическите обекти и онлайн пространството.