Синдикат Образование: Онлайн обучението премина успешно, но е подходящо за ученици след 4-ти клас
Успех на кризисното въвеждане на електронното обучение по време на извънредното положение отчете председателят на образователния синдикат към "Подкрепа" Юлиян Петров.
В позиция, изпратена до медиите, той посочва, че обхватът на онлайн обучението на практика е бил съизмерим с този на редовната форма.
"Интересът към тази форма беше впечатляваща в гимназиален етап. Въпреки липсата на единна платформа, българските училища се интегрираха в тази иновация и направиха възможно успешното завършване на учебната година и провеждането на матури и външни оценявания", посочва Петров.
Той подчертава, че в резултат на това социологическите агенции са отчели висок рейтинг на учителите, втори след лекарите. "Бихме добавили смело и отличен рейтинг за българските родители, които бяха в кухнята на дистанционните образователни иновации и партнираха с непознат досега ентусиазъм", казва Юлиян Петров.
Като недостатък той посочва липсата на оценки в първия етап от провеждането на дистанционния процес, както и забраната за писане на отсъствия. "Тази свобода лиши от мотивация хиляди ученици и те не участваха ефективно в работата на класовете. Но това е задължаващо към законотворците - да ситуират регламент за електронно обучение – писане на отсъствия и включени видеокамери и т.н.", пише председателят на синдиката.
Проучване е показало, че педагозите са положили много извънреден труд по време на епидемията. Мнозинството от учителите – 56% - са работили между 10 и 12 часа, а 13,1% над 12 часа. 25,3% са работили от 5 до 8 часа и 5,6% са работили по 5 часа.
Синдикатът подкрепя промени в образователния закон (ЗПУО) във връзка с онлайн обучението.
Дистанционното обучение следва да се използва приоритетно в прогимназиален и гимназиален етап, където могат да се достигнат, визираните в проекта за промяна на ЗПУО, до 20%, смята председателят на синдиката.
За учениците до 4-ти клас обаче новата форма на обучение не е подходяща "поради възрастовите особености на деца и ученици и специалните образователни приоритети в тези степени", допълва Петров.
Какво още предлага Синдикат "Образование":
МОН трябва да ситуира своевременно до три години национална дигитална безплатна платформа, която да съдържа дигитални уроци и помагала, които да обхващат поне 90% от учебния материал.
Всяко българско училище трябва да изгради и използва свой собствен дигитален облак на домейн на училището и да го изпълни с ресурси. Това ще даде възможност образователните институции да започнат симбиозата редовно и електронно обучение.
Лишени от голяма ефективност бяха „безплатните“ интернет акаунти към Microsoft, които МОН раздаваше по време на Пандемията и със същата спорна ефективност ще бъдат и евентуални „безплатни“ акаунти към Google. И двата технологични гиганта предоставят безплатни услуги за образователни институции. Но тук е важно обучението на учителите, което може да започне по ОП НОИР.
Електронните часове рано сутрин и късно вечер, като превенция на двусменния режим, могат да бъдат възможна алтернатива, но това ще затрудни немалко директорите на училища и със сигурност ще изисква солиден финансов ресурс за техника, обучение на учители, дигитални средства и повече и по-добре подготвени щатни педагогически специалисти, които да осигурят хибридния учебен процес.