Рестарт на търга за "Майбах"-овете
Нарушения при провеждането на търга за продажба на части от танковете от Втората световна война "Майбах" не са открити и легендарните машини ще бъдат извадени отново за продан.
Това става ясно от отговор на Министерството на отбраната (МО) до OFFNews.
Заради съмнения за опорочена тръжна процедура, министърът на отбраната Ангел Найденов уволни управителя на търговското дружество "Снабдяване и търговия-МО" Ваньо Кръстев. В края на октомври беше разпространена версията, че причина за спирането на търга е заради неизгодните условия за участие в него - желаещите да участват, имали само два дни на разположение, за да огледат частите, които се намират в Несебър, Созопол, Царево, Балчик, Варна, Корен (Хасковско), Ягодово (Пловдивско), Благоевград, Чешнегирово, Доброславци, Ямбол, Казанлък и Разград.
Както вече OFFNews писа новото ръководство на дружеството е направило проверка на това как е организиран търгът. Нарушения не били открити, като резултатите от проверката са докладвани на министъра, който е принципал и представител на държавата в дружеството, а уволненият управител Ваньо Кръстев е назначен отново в дружеството, но като заместник-управител.
От отговора на МО става ясно, че причината търгът да бъде спрян не са съмнения за опорочаване на процедурата. Прекратяването на търга се наложило, за да бъде направена проверка дали частите от танковете "Майбах" не биха могли да бъдат използвани като музейни експонати. След като било установено, че те нямат историческа стойност, 33-те елемента от тези танкове са върнати обратно за продан при нов търг.
Според хронологията на провеждане на процедурата търгът е стартирал на 9 октомври 2013 г. Между Министерството на отбраната и „Снабдяване и търговия - МО“ ЕООД е сключен Комисионен договор за извършване на продажба на разкомплектована легендировъчна техника, в която са включени 45 елемента от танкове - 12 части от танк Т-34, и 33 части от „Майбах“ . Тръжната процедура е обявена на 18 октомври 2013 г., като желание за участие се заявили 19 фирми.
На 23 октомври обаче елементите от германските танкове са заличени от търга, "с цел да бъде извършена проверка относно възможността да се използват като музейни експонати, тяхната историческа ценност, както и извършените оценки от Постоянната експертна комисия (ПЕК)."
На 25 октомври търгът е проведен само за частите от танк Т-34, като в него са участвали само две фирми.
Комисията от експерти излязла със становище, че елементите от "Майбах"-овете нямат историческа стойност, за това могат да бъдат продадени.
От Министерството уточняват, че по проведената процедура няма подавани жалби - както за сроковете за провеждане на търга, така и за изваждането на частите от „Майбах“ от тръжната спецификация.
"Майбах"-овете станаха популярни покрай аферата с кражбата им от нар. линия „Крали Марко“ – съоръжение на границата ни с Турция и Гърция, където по времето на Студената война са вкопани германските танкове “Панцер-ІV” на основата на Т-4 със 75 мм оръдие KWK, по-популярни като "Майбах" и Т-34, подготвени за водене на боеве.
Години наред линията „Крали Марко“ е била последен дом за тези машини, които представляват щурмови оръдия. Според историческите сведения от 1940 година до март 1945 година от тях са произведени 10 529 бройки. Известният още като „Панцер” танк бил и най-често използваната извън границите на Германия бронирана машина, като в България е имало 55 от тях, във Финландия – 59, Унгария – 40, Румъния – 120, Италия – 5 и Испания – 10.
Спорът за историческата стойност на тези танкове върви разделя мненията на експертите от няколко години. Във връзка със съдебния процес, в който двама германци и един българин бяха обвинени за кражбата на елементи от танковете, бяха направени пет експертизи, при които военни експерти оценяват остатъците от машините като реликви. За оценката на машините експертите се позовават на проведен през 2006 година търг във Финландия. Тогава за Т-3 „Майбах” от първоначално обявената цена от 25 хил. евро, се дават близо 200 хил. евро.
Други експертизи пък налагат обратното мнение - че машините са просто купчина скрап. Тогава се появява и тезата, че се оказва натиск тези машини да бъдат обезценени, предадени за скрап, а от там, чрез съответната комисионна, да отидат на безценица при богати колекционери.
Към делото за кражбата на танковете има приложена експертиза, изготвена през 2009 година от ирландеца Хилари Луис Дойл. В нея се посчва, че такъв екземпляр струва „малко повече от скрап, за реставрацията на който ще са необходими милиони евро”. Според Дойл голяма част от тези машини оцелява в Европа, тъй като „Панцер”-ите са на въоръжение в някои държави дори и през 70-те години. Нещо повече – чехословашката индустрия дори произвеждала резервни части за тези машини, като след войната страната е модернизирала съществуващите свои машини и е продала значителен брой от тях на страни като Сирия и Израел, където те все още могат да бъдат открити.
Според оценката на ирландския експерт в света днес могат да бъдат открити минимум 100 такива машини, като очакванията са в близките години да „изплуват“ нови реставрирани бройки. Голяма част от тях са в музеи, а друга част – в частни колекции в целия свят. По мнението на експерта тези машини са били интерес за колекционерите преди години, когато все още е било възможно откриването им в сравнително добро състояние.
Един от най-големите проблеми, на щурмовото оръдие от този тип е, че към днешна дата не се откриват резервни части. Това допълнително увеличава цената на реставрацията на такава машина, което води и до спад в интереса към нея. Според експерта от Ирландия такава машина не е добра инвестиция. Мнението му е, че тези „Майбах”-ове без оръдие, без вериги, двигател и липсваща ходова част, каквито са българските, нямат никаква стойност.