OffNews.bg

Проблемите на шофьорите с увреждания

В България хората с увреждания са над 450 000, 170 000 от тях имат собствен автомобил.

За проблемите на шофьорите с увреждания обаче почти не се говори. За момента МВР няма регистър на шофьорите с увреждания и на преустроените автомобили. 

С какви проблеми се сблъскват шофьорите с увреждания у нас разказа пред OFFNews председателят на Българската асоциация за рекреация, интеграция и спорт (БАРИС) Павел Савов.

Личната мобилност е изключително важна за хората с увреждания. Тя е заложена в конвенцията за хората с увреждания, но понятието не присъства в българското законодателство и едва сега за първи път се вписва в закона по предложение на БАРИС. 

Една от целите ни е да направим регистър на шофьорите с увреждания. В момента държавата дава 170 000 безплатни винетки за хора с увреждания, но не се знае кои са тези хора, какви са случаите - дали шофират, или просто имат кола на тяхно име, обясни Савов. 

По въпроса за шофьорите с увреждания държавата обръща внимание основно на инвалидните паркинги и дали винетките са фалшиви. Проблемите обаче са много повече. 

Един от често срещаните случаи е на хора с увреждания, които имат шофьорска книжка от времето, преди да получат увреждането. В този случай книжката само им се презаверява, но хората не преминават никакъв курс за преквалификация, а това е нужно, тъй като те често са неподготвени да шофират при новите за тях условия - заради увреждането, което са получили, или заради преустроения автомобил, който вече шофират, уточни Савов. 

Просто няма място, на което хората с увреждания да отидат, за да им кажат дали могат да карат, или не. От друга страна, е добре специалист да им каже и как трябва да адаптират колите си. В чужбина съществуват специализирани центрове, в които се случва всичко това. Идеята на БАРИС е да създаде такъв център, подчерта председателят на Асоциацията. 

Той допълни, че е много възможно шофьорите с увреждания да имат психологическа травма, тъй като немалко хора са пострадали именно след инцидент на пътя, а на това не се обръща внимание. 

Съществува и друг проблем, за който много хора с увреждания не знаят - притежаваната от тях застраховка "Гражданска отговорност" не важи, ако човекът с увреждане не е преминал през специализираната комисия ТОЛЕК, а в цялата страна има само три такива комисии. 

Така се оказва, че има много хора, които шофират с нередовни автомобили, без да знаят. А по-лошото е, че тази информация се предава само от уста на уста и много хора с увреждания не знаят за това изискване. Сега се извършват промени за "Гражданската отговорност" като цяло, така че е добър момент да се помисли и за шофьорите с увреждания, каза още Павел Савов. 

Друг проблем е, че човек с увреждане може да получи само шофьорска книжка категория B, но няма право да извършва никаква търговска дейност, макар че много хора с увреждания могат да изпълняват шофьорски или транспортни услуги без проблем. 

Например можеш да возиш в автомобила си свои роднини, но ако искаш да закараш хора от точка А до точка B, като за целта ти се плати за превоза, не можеш, защото законът не го позволява. Същото се отнася и за превоз на стоки - шофьор с увреждане би могъл да превозва различни това, които на място да се разтоварват от други в съответния обект, но по закон няма право да го прави, обяснява Савов. 

Има много случаи, в които хора с увреждания могат да изпълняват такива услуги, което е много полезно, защото им позволява да са на пазара на труда, допълни той. 

От БАРИС предлагат и шофьорите с увреждания да поставят и стикери на автомобилите си, които да указват, че те имат увреждане. 

"Преди време имаше инвалидни номера, които обаче отпаднаха, тъй като хора, които нямат увреждания, се възползваха от тях, например при внос на коли в страната. Стикерите обаче са добър начин да се посочи кои шофьори на пътя са с увреждания, като това ще е сигнал към останалите - да са по-толерантни, както и към служителите на КАТ, понеже хората с увреждания имат право да шофират без колан например. Но стикерите ще са само за хората с увреждания, които са шофьори - т.е. няма да важат в случай, когато колата е записана на името на човек с увреждане, но тя се кара от някой друг", обясни Савов идеята на организацията. 

Разрешаването на тези промени ще е от огромно значение. Нашата цел е хората с увреждания да са при здравите хора, а не да са отделени, и това е крачка напред в тази посока. Искаме да поставим фокуса върху тези проблеми, за които не се говори в публичното пространство. В момента те се обсъждат в по-тесен кръг, но като не се чува за проблемите, за обществото те не съществуват, подчерта той. 

За идеите си БАРИС има подкрепата на Българската федерация по автомобилен спорт и на Българския автомобилен съюз.