OffNews.bg

Половината шестокласници: Историята и математиката са скучни, учим от страх

Много шестокласници не разбират защо трябва да учат основни предмети, като математика, история, география, английски. 46% ги смятат за напълно безинтересни. Но продължават да учат, защото ги е страх от провал.

Най-много 12-годишни мразят историята (43%) и математиката (40%). 35% недоумяват защо трябва да учат география, 31% - английски. За сметка на това обичат физическото възпитание (76%), изобразителното изкуство (58%) и информационните технологии (57%).

Данните са от национално представително проучване на Центъра за приобщаващо образование с подкрепата на фондации Велукс.

В България всяка година приблизително 57 000 деца са в шести клас, момичетата са малко повече - 52%. Момичетата най-често мечтаят да са адвокати (19%) или лекари (18%), момчетата - футболисти (23%) или полицаи (17%). Обичат да слушат музика, да прекарват време навън (момичетата) или да играят на компютърни игри или на футбол.

95% от 12-годишните смятат, че е по принцип важно да се ходи на училище. За 21% причината е, че получаваш нови знания, а това помага да си намериш хубава работа. За 10% - защото срещаш приятелите си там. 79% харесват учителите си. И въпреки това 45% са готови да избягат от час при първа възможност, показват отговорите им от изследването. Защо, питат авторите му и отговарят - защото училището не е адекватно спрямо децата.

За разлика от възрастните, те не смятат, че най-големият проблем. От агресия се страхуват 18%, но за 56% проблем №1 е страхът от провал в ученето.

Проучването изважда на показ и други фактори, които могат да откажат децата от училище - 23% са крайно бедни, 18% трудно говорят български. На 14% се налага да работят, 12% пътуват от друго населено място до училище, 10% не живеят с родителите си. При 30% има риск да загубят мотивацията си да продължават и дори да напуснат преждевременно училище.

От Центъра обясняват и защо са решили да проверят какво е положението точно с шестокласниците, защото "те са най-малко изследваната група, която обаче се намира в най-критичната възраст", по думите на програмния му директор Димитър Лазаров.

"Обикновено се вълнуваме силно от 5-ти клас, когато децата започват да учат с много учители, и от 7-ми, когато има матури и кандидатстване. Но шести клас е критичен за самите деца – защото тогава те формират основни възгледи за живота и рискът да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат, е най-голям. Затова битката за интереса им и любовта към ученето се води именно в шести клас – и е от съществено значение за всички нас да спечелим тази битка", казва още той.

Защо това, което учите е важно и как може да го приложите - това са въпроси, на които е задължително да дадем отговори пред децата, съветнат от Центъра. А съветът им към училището е да направят уроците по практически, да се преподава извън класната стая.