OffNews.bg

PISA 2012: 43,8% от 15-годишните нямат и елементарни знания по математика

 

 

Нивото на българските ученици по математика, четене и природни науки остава ниско. Страната ни заема 47 място по математика, 51-о - по четивна грамотност и 45-о - по природни науки от общо 65 участвали държави и региони. 43,8% от българските ученици на 15-16-годишните нямат елементарни знания и умения по математика. Само 4,1% могат да решат най-сложните задачи. Българските ученици са с година назад в подготовката си спрямо връстниците си в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

Това сочат резултатите от едно от най-представителните международни изследвания - PISA на ОИСР за 2012 г., представено днес от Министерството на образованието и науката. То проучва знанията и уменията на 15-16-годишните ученици по математика, природни науки и четивна грамотност в края на задължителното образование. Акцентът в PISA 2012 е върху математиката.

5280 български ученици от 188 училища са участвали в PISA 2012. Най-голямата част от тях са били деветокласници (91,2%). Изследването е проведено от 2 до 11 май 2012 г. 48% са момичетата, 52% - момчетата. Почти половината от учениците са от профилирани гимназии и паралелки. С около 10% по-малко са участниците от професионалните гимназии и класове, останалите ученици са били в непрофилирани паралелки на СОУ.

7-те най-силни държави в света по математически умения на 15-16-годишните са азиатски. На първо място е Шанхай - Китай (613 т.), на второ - Сингапур (573 т.) и на трето - Хонконг -Китай (561 т.).

Първата неазиатска държава в класацията е на 8 място - Лихтенщайн с 535 точки, следвана от Швейцария с 531 точки.

Резултатите на България в PISA 2012 по математика (439) са под средните в света (494 точки).

37 държави са под средното ниво. България е в една група със Сърбия (449), Турция (448), Румъния (445), Кипър (400), ОАЕ и Казахстан. На последно място е Перу с 368 точки.

Резултатите ни по математика показват известен ръст спрямо предните изследвания.През 2009 г. България има 428, през 2006 - 413 и през 2000 г. - 430.

По природни науки през 2012 г. българските ученици постигат средно 446 точки, през 2009 - 439, през 2006 г. - 436 и през 2000 г. - 448.

По четивна грамотност страната ни има 436 т. през 2012, 429 - през 2009 г., 402 - през 2006 и 430 - през 2000 г.

По математика момичетата са с малко по-силни резултати от момчетата. Момичетата имат средно 440 точки, а момчетата - 438.

Масово българските ученици  не могат да разчитат графики, е един от изводите от резултатите.

Влиянието на социално-икономическите условия и семейния статус има много голямо влияние в България, което показва, че у нас децата нямат равен достъп до образование. По този показател България е в дъното на класацията. След нас са само Франция, Перу, Словакия и Унгария.

Огромно влияние има и видът на училището - децата от профилираните паралелки са с много по-високи резултати от тези в професионалните.

България заема предпоследно място по брой седмични часове по математика, но това не трябва да е единственият критерий - има държави с по-малко часове, но с по-добри резултати от други държави - важно е и какво се учи, коментира експертът от Центъра за контрол и оценка на качеството Светла Петрова.