OffNews.bg

Пеканов: Ще намалим финансирането за София в Плана за възстановяване, но не и за метрото

За пореден път заявявам категорично, че логиката на моята позиция по отношение на финансирането за столицата е чисто икономическа. Пет от шестте района на страната ни са сред най-бедните в цяла Европа. Районът на София не попада сред тях, а продължава да получава несъразмерно голяма част от средствата и парите ще бъдат намалени.

Това е казал вицепремиерът Атанас Пеканов на работна среща в Министерски съвет с кмета на София Йорданка Фандъкова и нейния екип. 

Миналата седмица Фандъкова обяви, че софиянци са най-големите данъкоплатци в държавата и е обезпокоена от изказвания на вицепремиера, че се коментира намаляване на средствата за София в Плана за възстановяване и развитие. Кметът обясни, че е несправедливо правителството да спре парите за метрото.

На срещата днес Пеканов е заявил, че никога не е поставяна под въпрос важността на Софийското метро като водещ проект.

"Въпреки, че сме убедени, че това не е най-правилният механизъм за финансиране на важни инфраструктурни проекти, в нито един момент не сме застрашавали метрото. Но намаляване на средствата за столицата трябва и ще има. По настоящите ни разчети е нужно намаляване на финансирането по Плана с около 200 млн. лв. Правилно е тези пари да отидат за образование и здравеопазване на всички български граждани, а не само към отделни проекти в столицата", категоричен е вицепремиерът.

Пеканов и експертният му екип са посочили, че е сериозна грешка за общата стратегия на страната административното задържане на София в Югозападния район за планиране. Преобладаващата част от столиците в ЕС са отделени в самостоятелни икономически райони.

"Единствено България продължава да не следва този подход с цел да гарантира повече средства специално за столицата. Решението да не се извади област София от Югозападния район от предишното правителство за идния програмен период ни вещае съответно допълнителни проблеми и рискува парите за останалите населени места от Югозападния район", допълнил той.

Според Пеканов в столицата не е установен устойчив модел на финансиране на инфраструктурните проекти и до известна степен е научена да получава "безплатен обяд". "Европейските институции от години ни казват, че това трябва да спре и че парите, които ни дават, трябва да отиват за сближаване, а не приоритетно за единствения ни район, който се справя малко по-добре. Съответно именно той трябва да търси по-добри и устойчиви модели да се финансира в по-голяма степен със собствени приходи", каза той. 

Позиция на кмета на София Йорданка Фандъкова

5% - толкова се оказаха средствата в Плана за възстановяване и устойчивост, които са предвидени за конкретни проекти на София. Според вицепремиера по европейските фондове това е голямата концентрация на средства, която трябва да се намали.

Днес успях да споделя на г-н Пеканов, че зад тези „5% концентрация“, стоят над 1,5 млн. граждани, които изпращат в държавната хазна 40% от данъчните приходи, които държавата събира. На фона на тази „концентрация“ трябва да отчетем и фактът, че Столична община от години не получава т.нар. изравнителна субсидия – процент от данъците, които да се връщат от държавата в общинския бюджет.

Затова съм, меко казано, крайно несъгласна с медийните изяви на вицепремиера г-н Пеканов, който за два дни многократно заяви в национален ефир, че търси възможности за намаляване на средствата, предвидени за София в Плана за възстановяване и че София взима огромен ресурс от този за цялата страна.

Това е причината и вчера да поискам спешна среша със служебния министър-председател г-н Янев. Благодаря му, че прие искането ми и днес разговаряхме с неговия екип за финансирането на двете разширения на третата линия със средства от Плана за възстановяване и устойчивост.

На предишна среща с вицепремиера се опитах да му обясня разликата между Кохезионните фондове и Плана за възстановяване и устойчивост. Да, София вече е икономически силен град и някои от нашите проекти, като този за метрото, не могат да получават пари от кохезионните фондове, те остават насочени напълно към по-бедните региони.

Планът за възстановяване обаче е съвсем друг, нов механизъм. Неговата цел е да подпомогне държавите и градовете да се справят с последиците от пандемията и да развиват устойчиви и зелени политики. Проектът за метрото на София отговаря напълно на критериите за финансиране, каквато до момента беше и предварителната оценка на Комисията.

Категоричен аргумент е и фактът, че от 12 одобрени до момента плана на държави, в 5 от тях са заложени проекти за метро, включително и на столици. Така твърденията, че столиците са богати и не трябва да бъдат финансирани са просто несъстоятелни и манипулативни. Зад тях вероятно стоят други цели, които не се наемам да коментирам.

Убедена съм, че г-н Пеканов прави разлика между двата механизма, но в търсенето на аргументи за намаляване на парите за София и пренасочването им за други проекти, използва тези неверни внушения.

Радвам се, че премиерът чу разликата между двата различни механизма за финансиране и че приема метрото на София за стратегически и екологичен проект.

Заявих ясно, че София не моли за милостиня с това, че настоявам метрото да бъде включено в Плана с финансиране от 360 млн. лв. София има пълна готовност да започне строителството още тази есен и да осигури над 50% съфинансиране. Това като „малък“ щрих са 400 млн. лв. собствено финансиране от общината, с което отговаряме на твърденията, че София не финансира проектите си и няма собствена финансова политика. Исканията на вицепремиера Пеканов за драстично увеличение на данъците на софиянци, няма да коментирам. 

Днес получих уверения от министър-председателя г-н Янев, че проектът за двете разширения на метрото – през „Подуяне“ и през „Гео Милев“, „Слатина“ и до бул. „Цариградско шосе“ – ще останат в плана за възстановяване. Вероятно с „малко“ намалени средства. На този етап е трудно да дам отговор на въпроса какво е „малко“ и какво е „голямо“ за екипа, който отговаря за плана. Преди малко от кабинета разпространиха позиция, че е „нужно намаляване на финансирането по Плана с около 200 млн. лв.“ за София.“