Пътят край Своге е ремонтиран некачествено, автобусът е без редовен технически преглед
При разглеждането на катастрофата край Своге прокуратурата ще разследва в три основни посоки - ще обърне внимание на водача, на пътя и на превозвача.
Пътят, на който стана тежката катастрофа, е бил ремонтиран през 2016 г.
Ремонтът е извършен от фирма "Трейс". Установено е, че ремонтът е некачествен, затова е започнала дълга кореспонденция между регионалното министерство, Агенция "Пътна инфраструктура" и фирмата за корекция на ремонта на пътя, съобщи след извънредна среща в Министерския съвет регионалният министър Николай Нанков.
По информация на БНТ износващият пласт на асфалтовата покривка не е бил с нужната грапавост, за да се осигури добро сцепление на гумите на превозните средства.
По думите на Нанков през 2011 г. въпросният пътен участък е възложен за рехабилитация. Парите са дошли от специфична процедура - чрез заем от Световната банка. През декември 2016 г. участъкът е въведен в експлоатация, като приемателната комисия го е приела след рехабилитацията "без забележки".
Институциите са искали пет пъти фирмата да ремонтира пътя в рамките на гаранционния срок след рехабилитацията.
Резултат обаче от сигналите на държавните институции не е имало и фирмата не е поправила участъка.
Вътрешният министър Валентин Радев е докладвал, че за участъка са правени редица предписания, като част от тях са вземани предвид, а други - не.
Шофьорът на автобуса е получил свидетелство за правоуправление през 1977 година. През последните години има редица глоби и наказания за шофиране с превишена скорост и неизползване на колан.
От транспортното министерство пък обявиха, че техническият преглед на автобуса е изтекъл на 5 август и повторен не е направен.
На 5 април 2018 г. Министерството на транспорта е извършило цялостна комплексна проверка на фирмата превозвач, притежаваща катастрофиралия автобус. В "Мобилус 5" не са установени нарушения, обяви транспортният министър Ивайло Московски.
В лиценза на фирмата има 6 автобуса от категория М2 и М3. Шофьорът на автобуса е и управител на фирмата. Той е преминал психотест.
Експерти са изчислили скоростта на автобуса преди катастрофата на базата тахографната шайба, а резултатите показват, че превозното средство се е движило с 53 км/ч при ограничение от 40 км/ч.