Новите програми: учат първокласниците кога се пише ''в'' и ''във'', ''с'' и ''със''
Първокласниците ще учат кога се пише "в" и кога - "във", кога - "с" и кога - "със" според новите учебни програми по предметите за първия училищен клас, публикувани от Министерството на образованието и науката. В раздела за учебното съдържание се добавя изискването детето да "пише правилно думите в и във, с и със в зависимост от началния звук на последващата дума“.
Новите учебни програми за първи клас влизат в сила от предстоящата учебна 2023-2024 година. От всички осем предмета от общообразователната подготовка по-съществена промяна има единствено тук.
Темите по БЕЛ в учебната програма остават пет.
Тема | Компетентности като очаквани резултати от обучението | Нови понятия |
Езиково обучение | ||
Звуковете в българския език |
Открива звуковете в състава на думата. Ориентира се в последователността на звуковете в думата. Разграничава звук от буква. Разграничава сричките в думата. Разграничава гласни от съгласни звукове. Разграничава съгласния звук й от гласния звук и. Изговаря правилно звуковете в думите. Познава печатните и ръкописните букви от българската азбука. Разпознава малка и главна буква (печатни и ръкописни) Пише графически правилно и четливо буквите и връзките между тях. Пише правилно в думи й, йо, ьо, щ, я, ю, дж, дз. Чете правилно думи в съответствие със звуковия им състав. Познава реда на буквите в българската азбука. Означава с букви звуковия състав и строеж на думите, без да пропуска букви |
звук гласен и съгласен звук буква главна и малка буква печатна и ръкописна буква сричка азбука |
Дума и изречение |
Различава дума от изречение. Разбира лексикалното значение на думата. Използва главна буква при писане на собствените имена. Проверява правописа на думи чрез други думи. Разбира смисловата цялост на изречението. Свързва правилно думите в изречението. Определя границите на изречението в текста. Оформя графически правилно началото и края на изречението. Разпознава препинателните знаци за край на изречение – точка, въпросителен и удивителен. Пише правилно думите в и във, с и със в зависимост от началния звук на последващата дума. |
дума изречение |
Текст и общуване |
Разграничава в потока на речта основните езикови и речеви единици (звук, дума, изречение, текст). Усвоява механизъм на четене с разбиране. Разграничава графичната и звуковата форма на думата като значеща единица. Различава писмен от устен текст. Ориентира се за участниците в речевата ситуация. Прилага правилата за речева учтивост (поздрав, благодарност, молба). Прави устен преразказ на кратък откъс от повествователен текст. Включва се уместно в диалог по конкретна тема. Пренася правилно части от думи. Съчинява кратък писмен текст (от три-четири изречения) по серия картини. Озаглавява текст. Назовава различни видове общуване – езиково и неезиково, устно и писмено, електронно и неелектронно. Разпознава средства за неезикова комуникация – жест, мимика, поза на тялото |
общуване текст |
Литературно обучение | ||
Литературни и фолклорни текстове |
Разпознава приказка, разказ, стихотворение, гатанка. Чете правилно и с разбиране малки по обем художествени или нехудожествени текстове. Отговаря кратко на въпроси по съдържанието на изучавано произведение. Преразказва устно достъпни за възрастта малки по обем разкази, кратки народни, преразказани (авторизирани) и авторски приказки. Рецитира наизуст кратки стихотворения (например, „Аз съм българче“ от Ив. Вазов). Разграничава стихотворна от нестихотворна реч. Отгатва фолклорни и литературни гатанки, достъпни за възрастта. Чете произведения от литературата за деца, посветени на: семейството, училищния живот, родината, игрите, празниците. Ориентира се в случката в изучаваното литературно или фолклорно произведение. |
приказка разказ стихотворение гатанка |
Читателски интереси |
Споделя впечатления от изучавани или неизучавани цялостни произведения. Дава примери за благопожелания, свързани с празници и обичаи. Чете кратки текстове от детски списания и енциклопедии, достъпна информация от интернет. Ориентира се в оформлението на книгата (корици, страници, илюстрации). |
книга страница корица |
Със заповедта си министър Галин Цоков отменя изцяло учебната програма по физическо възпитание и спорт за първи клас.
Сред очакваните ключови компетентности по предмета "Предприемачество и технологии" към "Социални и граждански компетентности" се прибавя още една, предполагаща първокласниците да участват в дейности, изискващи да се научат да взимат самостоятелни решения - например дали да работят индивидуално или в група.
Промените в останалите програми касаят годишния брой часове по съответния учебен предмет. Вместо броят им да бъде записан в учебните програми, както е сега, той ще остане вписан само в Наредба 4, където е разписан рамковият учебен план за общо образование за основната степен на образование (първи-седми клас вкл.) по класове и предмети.
Учениците могат да използват досегашните учебници до издаването на нови, ако в програмата по съответния предмет има промяна, която налага това.