OffNews.bg

Катапултиралият пилот на Су-25 е полковник, един от най-опитните в авиацията (обновена)

Катапултиралият днес пилот на Су-25 в района на авиобаза „Безмер” до Ямбол е полковник, работещ в щаба на ВВС в София, според източници на OFFNews. Полетът е бил тренировъчен, но не е част от летателната подготовка на базата.  Самолетът е напълно разрушен,

Пилотът е полковник Пейо Донев. Той първоначално е откаран във ВМА - Сливен, бил е контактен, според Министерството на отбраната. Изпратен е военният транспортен самолет Спартан, за да докара полковника за лечение във ВМА - София.

Опитен пилот в българските ВВС със 750 часа нальот е пострадалият край авиобаза „Безмер”, съобши министър на отбраната Димитър Стоянов и добави, че системите за катапулт са работили перфектно.

„Полковник Пейо Дончев е един от най-опитните пилоти във ВВС”, подчерта Стоянов, който отиде на място в базата, 

"Около 14:13 часа самолет Су-25 К с екипаж полковник Пейо Дончев, претърпя инцидент. Пилотът е катапултирал успешно. Това е най-правилното решение в подобна ситуация. Пилотът е в добро здравословно състояние. Контактен е. Настанен е във ВМА, където му се извършват прегледи”

„Прекалено рано е да се говори за причините за инцидента. Това е бил регулярен полет в заход за кацане”, каза Стоянов.  

Той допълни, че неизправен самолет в авиацията не се допуска до полет. "В момента всички самолети са приземени. Няма да се лети, докато не се изясни каква е причината за инцидента с този самолет".

От ВМА съобщиха, че след направени обстойни прегледи и изследвания е констатирано, че няма опасност за живота на пострадалия пилот. Той е в добро общо състояние, контактен и адекватен, без данни за травматични увреди. Пилотът обаче ще остане за наблюдение в здравното заведение.

Пилотът е бил в командването на базата в "Безмер". Според източници на ОFFNews това е бил първият му полет тази година, но военният министър Димитър Стоянов опроверга тази информация в четвъртък. "Над 30 задачи има изпълнени за годината. Това е 2-ра задача за деня на пилота", отбеляза Стоянов.

Практиката висши чинове от ВВС да продължават да летят е заради "летателните добавки". Те са в размер на 2000 лв. месечно, като за даването им е необходим един полет годишно. Това може дори да е полет на задната седалка на учебната "спарка", което се води инспекция. По този начин висшите чинове във ВВС ощетяват бойната подготовка на младите пилоти заради ограничения брой полети. 

Су-25 е едноместен щурмовик с два двигателя, създаден в Съветския съюз през 1979 г. Самолетът е предназначен за близка въздушна поддръжка на сухопътните войски над бойното поле. 

Страната ни има 14 броя от самолетите. Те са доставени през далечната 1987 година. От тях осем бяха модернизирани през 2020-2021 в Беларус.

България е единствената държава в ЕС и НАТО, която все още експлоатира този самолет. 

Северна Македония подари през август на Украйна и четирите си щурмови самолета Су-25. Това направи и Словакия.