Как ще се става директор на училище: МОН ще иска от кандидатите концепция за 3-годишно управление
Тригодишна управленска концепция ще защитават пред комисия кандидатите за директори на общински и държавни училища след приемането на наредба, чийто проект публикува Министерството на образованието и науката.
Тя урежда провеждането на конкурси както за тях, така и за ръководните длъжности в държавните и общинските детски градини, в центровете за подкрепа на личностното развитие и държавните специализирани обслужващи звена. Документът не се отнася за училищата по изкуствата и културата, нито за спортните.
Дали тригодишната концепция означава и мандат със срок 3 г. не е ясно. Искане за въвеждане на мандатност на училищните директори е отправяно многократно през годините и е едно от обещанията, дадени от министъра на образованието акад. Николай Денков при преговорите с потенциалните коалиционни партньори преди съставянето на правителството на Кирил Петков. Проектонаредбата обаче не засяга този въпрос.
Конкурсите ще се провеждат в два етапа:
1. 90-минутен анонимен писмен изпит, който включва решаване на тест с 40 затворени въпроса (всеки с по три варианта за отговор), 10 въпроса, изискващи свободни отговори, и на четири казуса.
2. Защита на концепцията за стратегическо управление на институцията.
Писменият изпит ще проверява: педагогическата компетентност; управленска компетентност (включително административна и правна култура; планиране, организиране и контрол); управление на ресурси; социална и гражданска компетентност.
Казусите ще са от области, свързани със спецификата на институцията (училище, детска градина, център за подкрепа на личностното развитие или друго звено). Критериите за оценяването им ще са: описание на възможните проблеми, правилно прилагане на нормативната уредба, относима към казуса и предложение за решение с формулирани правилни изводи.
Максималният брой точки за всеки казус е 5. Максимумът от писмения изпит е 50 точки. Кандидат ще се счита за издържал писмения изпит при минимум получени 30 т. Само получилите поне толкова ще бъдат допускани до защита на концепцията. С оценката от нея максималният сбор става 100 т.
Оценяващите комисии ще бъдат определяни от принципала на съответното училище - за държавните - от МОН, за общинските - от кмета. За общинските - каквито са повечето български училища - оценителите ще са двама представители на регионалното управление на образованието, определени от началника му; представител на МОН, определен от министъра на образованието; представител на общинската администрация, определен от кмета; представител на обществения съвет на училището.
Заложените в проектонаредбата критерии за оценка на концепцията са:
- умения за представяне на синтезирано и структурирано изложение;
- съответствие със спецификата и характерните особености на институцията;
- аргументираност на направените предложения;
- отчитане на необходимите ресурси – финансови, интелектуални, човешки и др. за изпълнение на заложените в концепцията дейности;
- съответствие с техническите изисквания при разработването ѝ;
- мотивация за заемане на длъжността;
- умения за създаване на визия за развитие на институцията;
- умения за работа в екип;
- нагласа за усъвършенстване;
- комуникационни умения.
"Целта на новите правила е да гарантират, че директори на държавните и общинските институции в системата на предучилищното и училищното образование ще стават силно мотивирани професионалисти с необходимите качества и умения", пишат от пресцентъра на МОН по повод проекта.