OffNews.bg

Интересува ли се някой кандидат-кмет от нощния градски транспорт в София?

Гражданската организация “Спаси София” е разпратила до всички кандидат-кметове на София писмо с призив да включат темата за въвеждане на нощен градски транспорт в предстоящата си кампания.

Според тях това засяга хиляди софиянци, които пътуват из града след 23:30 часа, и среща бурна подкрепа в социалните мрежи, в разрез с твърденията на настоящия зам.-кмет по транспорта Любомир Христов, според когото темата не интересува никого.

92% от общо 6500 анкетирани в интернет заявяват, че редовно им се налага да излизат след 23:30 часа и биха ползвали нощен транспорт, ако имаше такъв.

Най-много отговорили, че биха ползвали услугата, са наетите на пълен работен ден (35%), следвани от студентите (24,7%) и работещите студенти (21%). Почти 25% от отговорилите заявяват, че работят нощно време, а 60,2% редовно излизат след 23:30 часа и през седмицата, и през уикенда.

“Спаси София” предлага на общината нощният транспорт да се състои от седем линии, шест от които обсужват всички по-големи квартали с интервал на движение 30 минути, и една свързваща Летище София с Центъра с интервал от 1 час. Обща спирка за всички линии, на която трансферът ще е безплатен и ще трае 5 минути, е пл. "Св. Неделя", който се намира в сърцето на града, близо до всички големи нощни пътникопотоци.

Голяма карта на предложените нощни маршрути може да намерите тук.

Предложената цена за билета е 1,50 лв, включващ безплатен трансфер между всяка от линиите, а също така от организацията предлагат добавки за абонаментните карти от 5 лв, включващи “нощен транспортен пакет” и стимулиращи ползването на нощния градски транспорт от студентите и работещите.

По изчисления на “Спаси София” въвеждането на предложената от тях система за нощен транспорт ще коства под четири милиона лева, но ползите от въвеждането му ще се измерват в по-малко шум и замърсяване, повече възможности за евтина мобилност на жителите на София, която остава една от последните европейски столици без нощен градски транспорт. Разчетите показват, че значителна част от разходите могат да се покрият от приходите от билети, както и от добавките към картите.

Таблица на част от европейските столици с нощен градски транспорт.

От организацията приканват всички граждани, на които идеята им харесва, да подават молби до Общината за въвеждането на нощен градски транспорт и да съдействат за разпространението на проекта, говорейки за неговата значимост. Според организацията е важно тази тема да навлезе активно в публичния дебат, особено в този чувствителен момент преди местните избори.

Тук може да намерите подробна информация за предложението за нощен градски транспорт в столицата.