OffNews.bg

И да сте били без ток 4 дни, няма да получите обезщетение. Поне от Електрохолд (обновена)

Електрохолд България - операторът, отговарящ за електроразпределителната мрежа в половин България, няма да плати обезщетения на хората, останали без ток два, три и дори четири дни заради авариите, причинени от снега през уикенда. 

Това става ясно от отговор на дружеството до OFFNews. 

"ЕРМ Запад е отговорен оператор на електроразпределителната мрежа на територията на Западна България, който стриктно спазва своите лицензионни, законови и регулаторни задължения", пишат оттам.

В общите условия обаче е записано, че при доказано неспазване на срок по вина на ЕРМ Запад дружеството заплаща на клиента неустойка в размер на 10 лева за всеки 24 часа закъснение.

В случай че клиентите останат без електрозахранване повече от 24 часа по вина на ЕРМ Запад, дружеството заплаща на клиента неустойка в размер на 30 лева. В случай че преустановяването на електрозахранването е с продължителност над 36 часа, ЕРМ Запад дължи допълнително неустойка в размер на 20 лв. за всеки започнал период от 12 часа, през който клиентът е без електрозахранване.

Оказва се обаче, че дори хората да са били без ток повече от 48 часа (например в Ихтиман и региона) и дори 96 часа (в Монтанските села), обезщетения няма да има. Причината е, обясняват от Електрохолд, че авариите са резултат от "непреодолима сила". 

"През уикенда на 25-26 ноември настъпиха множество аварии по електроразпределителната мрежа в резултат на непреодолима сила (бури, снежни затрупвания, заледявания). Над 1200 служители на компанията работиха и продължават да работят на терен денонощно за възстановяване на електрозахранването на клиентите. Те работят в изключително тежки условия при блокирани от паднали дървета пътища, непроходими горски и планински терени, ниски температури, силен вятър и заледявания", обясняват от компанията.

Става ясно, че дружеството не носи отговорност при повреди в електрическите мрежи и съоръжения по независещи от електроенергийното предприятие причини и с цел предотвратяване на непосредствена опасност за здравето и сигурността на хора или съоръжения.

Заради това, че авариите са причинени от бури и сняг, ЕРМ не носи отговорност за настъпилите събития.

"Няма събитие, което да предполага имуществена отговорност на дружеството за щети, нанесени на клиентите. Дружеството няма как да носи вина за природни бедствия. Те са извън неговия разумен контрол", категорични са оттам.

Омбудсманът на България доц. Диана Ковачева обаче е на друго мнение. Според нея хората, останали без електричество след падналия сняг, трябва да бъдат обезщетени и не трябва да се допусне ЕРП да се скрият зад общите си клаузи за непреодолима сила. Именно тази клауза посочва и Електрохолд България в отговора си до OFFNews. 

Омбудсманът е сезирал министъра на енергетиката и КЕВР, за да проверят дали електроразпределителните дружества са изпълнили своите задължения за поддръжката на мрежата.

Министърът на енергетиката Румен Радев каза, че ще бъде проверено дали абонатите ще получат обезщетения, но уточни, че отношенията са между абонатите и съответния доставчик на услугата. Министерството на енергетиката не е доставчик на услугата, подчерта Радев.

Междувременно лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов съобщи в сряда, че парламентарната му група работи по предложение за задължаване на доставчиците на ток да изплащат обезщетения, както и по текстове за глобяване на дружествата от КЕВР.

OFFNews изпрати въпроси и до другите два оператора в България - Енерго-Про и EVN. 

Енерго-Про обвини държавата в натиск, бурята не била по вина на дружеството

В отговор до OFFNews от ЕРП Север заяви, че „в този сложен и изискващ бърз и адекватен отговор момент дружеството беше обект на остри критики от представители на държавни институции, местната власт и обществени организации, както и на натиск за изплащане на обезщетения“.

Оттам допълват, че на съмнение е била подложена и адекватната подготовка на съоръженията за работа при неблагоприятни климатични условия.

В пространния си отговор от Енерго-Про не отговарят на въпроса ще изплатят ли обезщетения на клиентите си, но пък обвиняват бурята за липсата на ток.

„Безпрецедентно влошената метеорологична ситуация през последните дни причини както редица неудобства на клиентите, така и множество щети по електроразпределителната мрежа в Североизточна България. Настъпилите тежки аварии по съоръженията бяха в резултат на обстоятелства, извън контрола на оператора на мрежата“, пишат още оттам.

В Общите условия на е записано, че се дължи обезщетение в размер на 30 лева, когато прекъсването е до 24 часа и по 20 лева за всеки следващ период от 12 часа без осигурена електрическа енергия.

В курсив обаче е посочено, че клаузата е обявена за неравноправна от Варненския окръжен съд и не се прилага. Изплаща ли се обезщетение в друг размер след решението на съда не е посочено.

От ЕРП Север добавят, че всяка подадено искане за обезщетение или неустойка се разглежда индивидуално и в зависимост от конкретните обстоятелства и нормативни изисквания.

„През изминалия уикенд наблюдавахме трето поред рязко влошаване на времето, което предизвика аварийни ситуации в голяма част от територията на ЕРП Север и допълнително натовари екстремно служителите на дружеството“, обясняват от дружеството.

Служителите на компанията са били силно затруднени от липсата на достъп до районите без ток поради затворени след навявания и непочистени пътища.

Непроходимите пътища пък забавили екипите.

„Настъпиха и множество аварии по електропреносната мрежа високо напрежение, оперирана от ЕСО, което по пряк начин прекъсна електрозахранването на съоръженията средно и ниско напрежение на ЕРП Север“, пишат още те и добавят, че е работено извънредно „в условията на бурни пориви на вятъра, снежни навявания, заледявания и проливни дъждове“.

От Енерго – Про са категорични, че възстановяването на съоръженията не би било възможно, ако дружеството не е имало готовност с екипи, техника и налични материали.

„ЕРП Север изпълнява стриктно своята инвестиционна програма, като за тази година дори надхвърли заложените в нея средства, а за новия регулаторен период ще бъде увеличена с 25%. Като лицензирано дружество сме проверявани многократно от всички регулаторни органи и МЕ, винаги сме изпълнявали неотменно своите регулаторни задължения“, допълват оттам и обясняват, че дружеството ще продължи да спазва своите лицензионни, законови и регулаторни задължения.