Големите магазини искат да бъдат отворени, 'ще има положителен здравен ефект'
Сдружението за модерна търговия (СМТ) призова затварянето на големите магазини за нехранителни стоки да бъде отменено, тъй като според тях възстановяването на работата ще има "положителен здравен ефект".
Затварянето води до пренасочване на целия клиентски поток - стотици хиляди българи, към много по-малки като брой и площ търговски обекти, които имат силно ограничен капацитет за гарантиране на дистанция и спазване на противоепидемичните мерки, пишат от СМТ. Според тях това води до повишаване на риска от разпространение на COVID-19.
В позиция от сдружението заявяват, че отварянето на големите магазини ще има положителен здравен ефект, тъй като в тях е възможно да бъде осигурена необходимата дистанция между пазаруващите и пропускателен режим.
СМТ пита на базата на каква информация и какъв анализ е приета мярката, как е изчислено, че магазин с площ 300 кв. м. може да работи и е безопасен, а магазин с площ 301 кв. м. трябва да бъде затворен и е опасен за разпространението на вируса.
Освен това сдружението за модерна търговия пита и как може да се обясни фактът, че в периода от средата на ноември до средата на януари, когато големите нехранителни магазини работеха без прекъсване, среднодневният брой на новозаразените с коронавирус в България е спаднал почти 10 пъти.
"Отварянето на големите магазини не само ще допринесе за справяне с пандемията, но и ще даде достъп на хората до широк спектър от продукти, включително и такива от първа необходимост", допълват още оттам.
Членове в СМТ са "Билла България”, „Ван Холдинг“ ("Фантастико"), "Дайхман търговия с обувки", "дм България", “Доверие - Брико” ("Мосю Бриколаж"), "Кауфланд България ЕООД и Ко” КД, "Лидл България ЕООД & Ко” КД, “Максима България” ЕООД ("Т Маркет"), "Пепко България", "Промаркет", „Хаус Маркет България“ (ИКЕА) и "Хиполенд".