OffNews.bg

Фандъкова: До 6 месеца ще въведем първата нискоемисионна зона за автомобили

До 6 месеца в София ще бъде въведена първата нискоемисионна зона за автомобили, обяви кметът Йорданка Фандъкова.

Решението е част от мерките срещу мръсния въздух в столицата и идва след като Столична община бе осъдена, че не е направила достатъчно, за да предотврати това. Съдебното решение задължи общината да направи анализи в няколко проблемни области и да предприеме мерки. Кметът Фандъкова обяви, че ще се съобрази с препоръките и няма да обжалва.

Какво е нискоемисионна зона?

Все още СО не съобщава кои ще са границите на зоната, кой ще бъде ограничен да влиза в нея, ще има ли глоби и кога ще работи тя.

По предварителни данни вариантите са няколко. Най-вероятно първоначално зоната ще обхване столичният център, между булевардите „Сливница“. „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Скобелев“и ул. „Опълченска“. 

Зоната може да работи временно, само в дните с мръсен въздух, или постоянно. Единият вариант е там да не се допускат коли в дни с повишени нива на фини прахови частици. Друг вариант е да се допускат само по-екологични автомобили. Камери ще четат екостикерите, които се поставят по време на годишния технически преглед. На стикера е въведена екокатегорията на колата - Евро 1, Евро 2, Евро 3. 

"По делото за въздуха, Столична община ще изпълни всички 4 анализа, които съдът ни възлага да направим. Възложила съм до 6 месеца да се въведе и първата ниско емисионната зона за автомобили в София, също определена от съда", написа във фейсбук Йорданка Фандъкова.

"Моето решение е да не обжалваме решението на съда. Разправии и препирни по темата с въздуха не трябва да допускаме, това е най-важната тема за София, защото касае здравето на хората и се нуждаем от обединени усилия, а не от преследване на други цели", добавя тя.

По-рано този месец Софийският градски съд реши, че Столична община е допуснала системно замърсяване на въздуха в София и нареди на общината до една година да предприеме мерки, вкл. стимули за алтернативно отопление, за да се намали употребата на дърва и въглища.

СО трябва да вземе мерки и за по-удобен обществен транспорт, за да не ползват толкова много хора личните си автомобили. Съдът задължава общината да направи анализ и на възможностите за етажни паркинги и буферните паркинги, и за изграждане на цялостна велосипедна мрежа. Трябва и анализ за възможностите за изграждане на паркове в териториите с повишено замърсяване и зелени стени. Общият устройствен план освен това може да се измени така, че да се осигури подходящ микроклимат, който да гарантира движение на въздушните маси и внасяне на чисти въздушни маси. 

Общината вече работи по програма за смяна на старите печки за битово отопление. По данни на кметството вече са включени 5000 домакинства и са получени над 1000 нови заявления.

"Не приемам твърдението за бездействие по отношение на въвеждането на стимули за гражданите за използване на алтернативни незамърсяващи методи за отопление, защото това е програма, по която се вижда, че работим. Обръщам внимание на това, че при монтажите на новите печки има хора, които споделят, че са притеснени от повишаването на цените на тока, природния газ и недостига на пелети. До момента 84 домакинства се отказаха. Не трябва да позволяваме връщане назад в този процес и затова е важно е да се намери механизъм на национално ниво за решаване на проблема с цените на горивата", коментира Фандъкова.

София е начело на европейската класация по употреба на автомобили от средното за големите градове на ЕС, сочи анализ на общинското предприятие „Софияплан“. Тенденцията е придвижването с кола в столицата да продължава да расте, докато пътуванията с градския транспорт намаляват. В Столичната община се падат по почти 0,8 автомобила на всеки възрастен, докато средното ниво за големите градове в Европейския съюз процентът е около 0,5 на сто, сочи статистиката.