Фалстарт: Първият медицински хеликоптер е без черна кутия и с незатваряща се врата
Първият у нас медицински хеликоптер за спешна помощ е без монтирана черна кутия, установяват експерти на дружеството "България Хели Мед Сървиз". Проверката им преди месец констатира още 7 нередности, като незатваряща се врата и липса на уплътнения, съобщи бТВ.
Дали са отстранени - никой не казва.
Хеликоптерът пристигна на 1 февруари. Три дни по-късно директорът на компанията за спешна медицинска помощ по въздух "България Хели Мед Сървиз" изпраща писмо до министрите на здравеопазването и на транспорта. В него ги информира, че по машината са установени редица нередности. Сред тях са: не е инсталиран и не е сертифициран CVFDR, лявата пътническа врата е с проблем в механизма за отваряне/затваряне, отлепени уплътнения на пилотската кабина, трябва да се подмени гумен предпазител на лявата пътническа врата.
На 21 февруари бТВ официално пита "България Хели Мед Сървиз" и транспортното министерство дали са отстранени. Следва нова запитване, а след още пет дни - трето, но отговор не идва отникъде.
На официално събитие на 1 март е запитан министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков. Той отговаря следното:
"Това не е доклад, това е приемно-предавателен протокол, при който са констатирани съответно някакви недостатъци, които, естествено, са отстранени към момента."
На другия ден здравният министър Христо Хинков обаче признава за технически проблеми по хеликоптера.
"Има някои допълнителни технически проблеми, които се откриват в хеликоптера, който сега дойде в България. Tой трябва да бъде оборудван – дребни неща са, но той трябва да бъде напълно годен", коментира проф. Христо Хинков.
"Процедурите по сертификацията и на неговата летателна годност тръгват, след като той стане български. Така че тук закъснението е затова, че хеликоптерът е закъснял. Иначе, хеликоптерът е напълно технически изправен и оборудван", казва изпълнителният директор на "България Хели" Димчо Добрев.
Според полковник Валентин Киров, доцент във Висшето военновъздушно училище, обаче констатираните нередностите крият рискове за сигурността на полета и съвсем не са дребни.
"Нито една маловажна забележка няма в констатирания протокол. В никакъв случай това не са дребни неща, в никакъв случай. Тук имаме въздухоплавателно средство. Ако тази врата не се заключва, не се затваря и летим с 300 км в час - несериозно ли е?"
Всички констатации в протокола са отстранени с изключение на една, уверяват от "Хели Мед Сървиз". Единственото, което не е все още факт, е черната кутия, т.е. системата за обективен контрол CVFDR.
"Черната кутия е опция, тя не пречи на летателната годност и на оперирането на хеликоптера. Има съответните документи, има си от италианска страна съответния документ за липсата на технически възражения. Няма пречка хеликоптерът да оперира", коментира Димчо Добрев.
"Лично аз не бих приел за нормално да експлоатираме вертолет, който ще лети и трябва да е готов за полети денонощно, във всякакви метрологични условия, във всякакви часови интервали - да лети без CVFDR. Аз лично не приемам това за нормално, но всичко зависи от това какъв договор е подписан", контрира доц. Валентин Киров.
Транспортното и здравното министерство мълчат по въпроса дали са отстранени пропуските, а хеликоптерът се очаква да бъде лицензират тази или най-късно в началото на другата седмица.
Димчо Добрев уверява, че той може да лети от другата седмица. По думите му данни на италианската страна сочат, че софтуерът на черната кутия ще бъде лицензиран до края на март.