Електронен адресен и граждански регистър ще заработят до края на 2018
Държавна агенция "Електронно управление" и регионалното министерство представиха проект за създаване на два нови електронни регистъра - "Гражданска регистрация" и "Адресен регистър".
Първият ще надгради настоящата система на ГРАО (регистър на физическите лица), а вторият ще обедини за пръв път на едно място адресите като обекти, като им даде уникални идентификатори.
Очаква се новият електронен масив "Гражданска регистрация" да включва регистър на населението, национален електронен регистър на актовете за гражданско състояние и регистър на ЕГН.
В адресния е-регистър всеки адрес ще има свой идентификатор, който никога не се променя, дори например с промяна на името на улицата. Регистърът ще представлява централизирана база данни на адресите на всеки един адресируем обект на територията на България. Информацията от него ще се използва от всички информационни системи, в които ще се записва уникалният адресен идентификатор.
Общата стойност на проекта е 2 049 999 лева, от които 1 742 499 лева са европейско съфинансиране.
Проектът предвиждат изменение на нормативни актове за привеждане в съответствие с електронното управление. Документите ще се оформят по подразбиране във вид като за електронен регистър. Друга цел е автоматизиране на обработката на данните при запазване на сигурността и поверителността на информацията. Предвижда се още прехвърляне на данни от съществуващите системи и масиви към електронните такива.
Предвижда се проектът да премине през няколко етапа, като на първо място ще се изготви анализ на съществуващата нормативна рамка, на базата на който ще се направят предложения за промени в нормативните актове. През следващите два етапа ще бъдат реализирани информационните системи "Гражданска регистрация" и "Адресен регистър" със заложените технически характеристики. След изготвянето им, служителите на администрацията ще бъдат обучени да работят с тях.
Крайният срок за осъществяването на проекта е 31.12.2018 г.